Czym jest BOOKTALKING???

To forma promocji dowolnie wybranej książki, zachęta do jej przeczytania, rodzaj reklamy; może uwzględniać prezentację bohaterów, fabuły czy kilku scen z książki tak, by widzowie zechcieli po nią sięgnąć; J. Skawińska i W. Syguła podają, że istotą tej metody jest prezentacja książki i niedługa gawęda (opowieść) o niej. Reklamowaną książkę trzymać należy przed sobą, utrzymując kontakt wzrokowy ze słuchaczami. H. Langer zwraca uwagę, że jedyną bezsprzeczną regułą book-talkingu jest „nieujawnianie wszystkich informacji o dziele (…), ale uwzględnianie tylko „kuszących” fragmentów lektury”. Chodzi o to, by zaciekawić odbiorcę. Stosuje się w tym celu „haczyki”, czyli wszystko to, co spowoduje zapamiętanie utworu, przez co przykuwa się uwagę słuchaczy i utrzymuje ich zainteresowanie oraz to, co umożliwia uzasadnienie pobudek czytania książek. Autorka wskazuje 4 główne sposoby pisania gawęd, tj. streszczenie fabuły, prezentacja głównego bohatera, naszkicowanie kilku scen czy oddanie nastroju książki. Co ciekawe można ich używać osobno bądź w dowolnych konfiguracjach połączeń. Unikać należy opowiadania o książce, której się nie czytało i takiej, której się zwyczajnie nie lubi. Niezwykle istotne jest zakończenie, dlatego dobrym pomysłem, w ocenie H. Langer, jest podanie na koniec tytułu omawianego utworu w myśl reguły, że najlepiej zapada w pamięć ostatnie zdanie. Dobre wrażenie na słuchaczach wywiera „wygłaszanie gawędy z pamięci”, co nie musi być równoznaczne z precyzyjnym pamięciowym przyswojeniem tekstu. Ważne by „nawet tekst czytany znać w stopniu pozwalającym na oderwanie od niego wzroku”. J. Skawińska i W. Syguła podpowiadają, że można pomóc sobie niewielką „ściągawką” zamocowaną z tyłu książki (mogą tam być zawarte np. imiona bohaterów, nazwy miejsc itp.). Autorki podają garść praktycznych rad pozwalających taką reklamę skonstruować. Na początek dobrze zaprezentować autora i tytuł książki, można przedstawić jakiś interesujący cytat odnoszący się do bohatera, okrzyk wyrażający silne emocje, odwołać się do wspólnych doświadczeń, a w przypadku książek sensacyjnych użyć mocnego akcentu np. TRUP! Podpowiadają też jak prezentować swoją „reklamę”. Mianowicie należy mówić nieskomplikowanymi, niezbyt długimi i niosącymi prosty przekaz zdaniami. Unikać przesadnego patosu. Nie wprowadzać zbyt wielu postaci. Powtarzać tytuł książki i nazwisko autora, by ułatwić odbiorcom ich zapamiętanie. Wykorzystać interesujący sposób opowiadania, ale też wystrzegać się nagłej zmiany nastroju. Chodzi o to, by stworzyć prezentację równie interesującą, co dobra telewizyjna reklama. J. Skawińska i W. Syguła podobnie jak H. Langer zwracają uwagę na stosowanie w book-talkingu tzw. haków, jak np.: zawieszenie głosu (przerwanie gawędy w najbardziej interesującym momencie), definiowanie (można zadać pytanie i dać na nie odpowiedź), współodczuwanie (odwołanie do wspólnych przeżyć, w tym wypadku można zacząć od słów „Na pewno znacie to uczucie kiedy…”), rekwizyty, dochodzenie analogicznie jak ma to miejsce w filmie kryminalnym (prezentujemy podejrzanych, zdarzenie, przebieg akcji, a rozwiązanie zagadki polecamy odszukać w prezentowanej pozycji), odczytanie fragmentu lektury (w tym wypadku powinien to być tzw. pewniak, najbardziej interesujący i emocjonujący opis). Stosując tę metodę promocji książki należy mieć książkę, o której się mówi, w sposób interesujący rozpocząć i zakończyć swoją opowieść, starać się mówić spokojnie i opanować tremę, unikać powtórzeń, brać przykład z dobrych recenzji i dobrze się przy tym bawić. Autorki podpowiadają też by unikać stylu naukowego, zdradzania zakończenia i dzielenia książek na adresowane wyłącznie dla chłopców bądź przeciwnie tylko dla dziewcząt. Powodzenia!!!

Oprac. A. Wesołowska

Bibliografia:

• Langer H., Booktalking może przygotować każdy - rady dla początkujących gawędziarzy. Część pierwsza, Poradnik bibliotekarza 2004, nr 10, s. 28-30.

• Langer H., Booktalking może przygotować każdy - rady dla początkujących gawędziarzy. Część druga, Poradnik bibliotekarza 2004, nr 11, s. 31-33.

• Skawińska J., Syguła W., Reklama książki metodą book-talking. Biblioteka w szkole 2002, nr 5, s. 29.

 

 

REGULAMIN KONKURSU CZYTELNICZEGO

„Booktalking” – zainspiruj się książką”

Organizator: Biblioteka Pedagogiczna w Ciechanowie Filia w Mławie.

Uczestnicy: Uczniowie klas VII-VIII szkół podstawowych oraz młodzież szkół ponadpodstawowych powiatu mławskiego.

Cele konkursu:

·         niebanalna promocja czytelnictwa,

·         rozbudzenie zainteresowań czytelniczych,

·         rozwijanie umiejętności z zakresu technologii informacyjnej i komunikacyjnej,

·         prezentacja i promowanie młodych talentów,

·         rozwój wyobraźni i kreatywności uczniów,

·         doskonalenie umiejętności autoprezentacji;

Termin nadesłania prac: 31 Maj 2023

Rozstrzygnięcie konkursu i ogłoszenie wyników: Czerwiec 2023

Zasady uczestnictwa:

·         W konkursie mogą wziąć udział uczniowie klas VII-VIII szkół podstawowych oraz młodzież szkół ponadpodstawowych powiatu mławskiego;

·         Zadaniem uczestnika konkursu jest samodzielne przygotowanie krótkiego nagrania stanowiącego ustną prezentację dowolnie wybranej książki metodą booktalkingu. Wypowiedź nie może przekroczyć 5 minut;

·         Praca powinna posiadać jednego autora, każdy uczestnik może nadesłać tylko jedną pracę;

·         Uczestników oceniać będzie Jury powołane przez Organizatora konkursu;

·         Powołana komisja dokona oceny wg następujących kryteriów: walory artystyczne, kreatywność, ujęcie tematu, dobór słownictwa, poprawność językowa, modulacja głosu, budowanie napięcia i tworzenie odpowiedniej atmosfery oraz przekazanie emocji, kompozycja, ogólny wyraz artystyczny;

·         Do zgłaszanych na konkurs prac należy dołączyć informacje o autorze pracy (załącznik 1);

·         Zgłoszone do konkursu prace nie mogą być wcześniej nagradzane i publikowane;

·         Film można wysłać mailem na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. bądź też nagrać go na nośnik elektroniczny umożliwiający odtworzenie. W obu przypadkach film powinien być opisany: imieniem i nazwiskiem, nazwą szkoły i klasą. W przypadku nośników elektronicznych (płyta, pendrive) prosimy o ich dostarczenie do siedziby Organizatora (Mława, ul. Sądowa 3a);

·         Film zgłaszany do konkursu może być nagrany w dowolnej technice (np. przy użyciu kamery cyfrowej, cyfrowego aparatu fotograficznego lub telefonu komórkowego). Uczestnik konkursu może zgłosić tylko jeden film;

·         Prace konkursowe nie podlegają zwrotowi (z wyjątkiem pendriva);

·         Filmy wadliwej jakości, których odtworzenie nie będzie możliwe zostaną wycofane z konkursu;

·         Najlepsze prace zostaną nagrodzone przez Organizatora. Laureaci I, II i III miejsca otrzymają nagrody rzeczowe oraz dyplomy. Pozostałym uczestnikom konkursu zostaną wręczone dyplomy z podziękowaniem za udział w konkursie;

·         Wyniki konkursu zostaną ogłoszone na stronie internetowej Biblioteki Pedagogicznej w Mławie www.bpmlawa.edu.pl i bibliotecznym facebooku;

·         Uczestnicy konkursu zostaną telefonicznie lub mailowo powiadomieni o terminie i miejscu jego rozstrzygnięcia.

·         Przystąpienie do konkursu jest równoznaczne z akceptacją warunków niniejszego regulaminu i jednocześnie oświadczeniem, że wykorzystane w pracy materiały nie naruszają praw autorskich. Uczestnicy konkursu wyrażają zgodę na wykorzystanie swoich danych osobowych oraz wizerunku na potrzeby promocji konkursu lub biblioteki zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U.  z 2016 r., poz. 922 ze zm.) oraz Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych (RODO) oraz uchylenia dyrektywy 95/46WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) przez Organizatora w celach związanych z przeprowadzaniem konkursu.

·         Zgłoszenie pracy na konkurs jest równoznaczne z przekazaniem praw autorskich na rzecz Organizatora tj. Biblioteki Pedagogicznej w Mławie i wyrażeniem zgody na jej wykorzystanie do publikacji i promocji konkursu bądź biblioteki.

 

Serdecznie zapraszamy do udziału w konkursie!!!

Szczegółowe informacje odnośnie konkursu można uzyskać pod nr tel. 23 654 32 82 (osoba do kontaktu A. Mierzwa) lub drogą elektroniczną: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

 

 

ZAŁĄCZNIKI

Załącznik 1

INFORMACJE O AUTORZE PRACY:

………………………………………………………………………………………………………………

(imię i nazwisko autora pracy)

………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

(nazwa i adres szkoły, klasa)

………………………………………………………………………………………………………………………………………………..            

(nauczyciel sprawujący opiekę nad projektem – imię i nazwisko oraz adres e-mailowy)

 

Załącznik 2

OŚWIADCZENIE PEŁNOLETIEGO UCZESTNIKA

………………………………………………………………………………………………................................................................

(imię i nazwisko uczestnika)

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

(ucznia szkoły)

Wyrażam zgodę na mój udział w konkursie „Booktalking” – zainspiruj się książką”. Organizatorem konkursu jest Biblioteka Pedagogiczna w Mławie.

Oświadczam, iż zapoznałem się z regulaminem konkursu i akceptuję jego postanowienia oraz wyrażam zgodę na opublikowanie w mediach mojego wizerunku i danych osobowych, a także wykorzystanie przez Organizatora w celach promocyjnych i informacyjnych wszelkich prac i materiałów, które zostały wykonane przeze mnie w trakcie trwania i na potrzeby akcji.

……………………………………………………………..

                                                                                (data i podpis uczestnika)

Załącznik 3

OŚWIADCZENIE RODZICA/ OPIEKUNA

Wyrażam zgodę na udział mojego dziecka:

………………………………………………………………………………………………................................................................

(imię i nazwisko)

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

(ucznia szkoły)

w konkursie „Booktalking” – zainspiruj się książką”, którego organizatorem jest Biblioteka Pedagogiczna w Mławie.

Oświadczam, iż zapoznałem się z regulaminem konkursu i akceptuję jego postanowienia oraz wyrażam zgodę na opublikowanie w mediach wizerunku i danych osobowych mojego dziecka, a także wykorzystanie przez Organizatora w celach promocyjnych i informacyjnych wszelkich prac i materiałów, które zostały przez moje dziecko wykonane w trakcie trwania i na potrzeby akcji.

……………………………………………………………..

                                                                                (data i podpis rodzica /opiekuna)

 

 

 

Copyright