Biblioteka aktywnie promująca książkę dziecięcą / Marlena Gęborska. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe i Edukacyjne Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, 2018.

Ocena bibliotecznej oferty kulturalnej skierowanej do młodego pokolenia i wypracowanej w pierwszym piętnastoleciu Xxi wieku wydaje się szczególnie interesująca, ponieważ w tym czasie biblioteki podlegały intensywnym zmianom systemu komunikacji (nowatorstwo elektroniczne) oraz otoczenia zewnętrznego, w tym zainteresowań i  potrzeb czytelniczych. Przedmiotem niniejszej publikacji są działania bibliotek aktywnie promujących książkę dziecięcą, z uwzględnieniem działań podejmowanych we współpracy z twórcami literatury dla dzieci i młodzieży oraz z różnymi instytucjami. W gromadzeniu danych wykorzystano m.in. technikę ankietową. W badaniu wzięły udział 902 biblioteki z całej Polski. Ostatecznie interpretacji podlegało 888 wypełnionych kwestionariuszy.

Ze Wstępu

 

 

 

Biblioteki i książki w życiu nastolatków / red. nauk. Mariola Antczak, Agata Walczak-Niewiadomska. Warszawa : Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich ; Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015.

Książka składa się z trzech części zatytułowanych: 1. Biblioteki w ujęciu współczesnym: fakty, liczby, koncepcje, 2. Kultura czytelnicza nastolatków w świetle badań oraz 3. Zachęcić do czytania: o sposobach na rozbudzanie zainteresowań czytelniczych nastolatków. Zamieszczono w niej artykuły zarówno przedstawicieli świata nauki jak i praktyków, autorów polskich i zagranicznych. Publikacja jest adresowana do badaczy kultury poświęcających uwagę czytelnictwu nastolatków i instytucjom, które mają na nie wpływ, a ponadto do: bibliotekarzy, nauczycieli, socjologów, psychologów, pedagogów, studentów kierunków humanistycznych oraz tych, których zainteresowania oscylują wokół kultury czytelniczej dzieci i młodzieży. Wszystkich zainteresowanych problematyką zachęcamy również do zapoznania się z tekstami zamieszczonymi w książkach Media a czytelnicy oraz Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży początku XXI wieku wydanymi w 2013 roku przez Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Z okładki książki

 

 

 

Inspiracje czytelnicze w życiu młodego pokolenia / redakcja naukowa Mariola Antczak Łódź : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego ; Warszawa : Wydawnictwo SBP, 2017.

Kolejny tom z serii „Nauka – Dydaktyka – Praktyka” jest poświęcony przedsięwzięciom popularyzującym czytelnictwo wśród dzieci i młodzieży, które są podejmowane przez różne instytucje, przede wszystkim biblioteki, a także analizie wybranych segmentów współczesnego rynku wydawnictw dziecięco-młodzieżowych. Czytelnik znajdzie tu informacje dotyczące roli bibliotek, aranżacji ich przestrzeni, reorganizacji ich działalności oraz inicjatyw mających na celu promocję czytelnictwa i kształtowanie nawyków czytelniczych. Autorzy zajęli się ponadto wybranymi zagadnieniami z zakresu zainteresowań czytelniczych młodego odbiorcyi odpowiadających na nie ofert wydawniczych.

Z okładki książki

 

 

 

 

Książka na przestrzeni dziejów / Barbara Bieńkowska ; przy współpracy Elżbiety Maruszak. Warszawa : Centrum Edukacji Bibliotekarskiej, Informacyjneji Dokumentacyjnej im. Heleny Radlińskiej, 2005.

Żyjemy w latach zasadniczych przemian dokonujących się na naszych oczach i częściowo z naszym udziałem niemal we wszystkich dziedzinach politycznych, ekonomicznych, cywilizacyjnych i kulturowych. Zawsze w takich okolicznościach panowały tendencje odwracania się od przeszłości, traktowanej jako balast, utrudniający marsz ku nowej, wspaniałej przyszłości. Dopiero później, po zachłyśnięciu się nowoczesnością, następowała refleksja, że żadna trwała konstrukcja społeczna nie może powstać ani nie utrzyma się bez fundamentów, które tworzy dziedzictwo historyczne. Tak bywało w różnych przełomowych epokach dziejów, tak też jest obecnie. Wcześniej w krajach wyprzedzających nas pod względem technologicznym, ale również obecnie w naszej trudnej rzeczywistości toruje sobie drogę zrozumienie, że historia nie jest zbędnym balastem, lecz nieodzownym składnikiem współczesności a w jeszcze większym stopniu-przyszłości.

To uniwersalne doświadczenie szczególnie odnosi się do świata książki. Książka bowiem była i jest nie tylko jednym z podstawowych kanałów komunikacyjnych, narzędzi przekazu informacji i zachowania pamięci, bez którego nie mogłaby funkcjonować żadna zorganizowana społeczność. Jest również siłą sprawczą uczestnicząca w formowaniu treści myśleniai działania. Wystarczy przypomnieć, że przełomowe epoki w dziejach ludzkości wiążą się ze zmianami form komunikacji piśmienniczej. Okres historyczny każdego społeczeństwa datuje się od zastosowania pisma. Wynalazek druku otwiera epokę nowożytną, obecnie zaś mówi się o nadejściu ery elektronicznej.

Z okładki książki

 

Książka ponad podziałami : materiały z ogólnopolskiej konferencji naukowej, Lublin 16-18- listopada 2004 / pod red. Antoniego Krawczyka. Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2007.

Tom zawiera materiały ogólnopolskiej konferencji naukowej Książka ponad podziałami. Generalnym przesłaniem konferencji było wyeksponowanie znaczącej roli książki, od początku jej istnienia do chwili obecnej, w procesie cywilizacyjnego rozwoju ludzkości. Przede wszystkim zamierzano zwrócić uwagę na rolę książki w tworzeniu i promowaniu postępu naukowo-technicznego, przełamywaniu barier etnicznych, politycznych i religijnych, a także negatywnych stereotypów i uprzedzeń, kształtowaniu lepszej wizji świata i upowszechnianiu wartości ogólnoludzkich, przybliżaniu osiągnięć kulturalnych oraz niwelowaniu zapóźnieni kulturalnych, integrowaniu ze społeczeństwem osób niepełnosprawnych poprzez biblioterapię i upowszechnianie czytelnictwa wśród ludzi specjalnej troski.

Fragment Wprowadzenia

 

 

 

Książki w życiu najmłodszych / redakcja naukowa Mariola Antczak, Agata Walczak-Niewiadomska. Warszawa : Wydawnictwo SBP ; Łódź :  Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015.

Problematyka uczestnictwa dziecka w kulturze, a także sposobów wprowadzania go w świat literatury, od wielu lat pozostaje ważną częścią rozważań, nie tylko naukowych, na całym świecie. Dostrzegając zagrożenia (ale i korzyści) płynące z obecnych na każdym etapie dziecięcego rozwoju elektronicznych mediów, badacze bardziej niż kiedykolwiek usiłują zwrócić uwagę na istotny udział książki i czytania w życiu dziecka. Co więcej, powszechnie zaakceptowano potrzebę włączania do tego procesu dzieci od pierwszych miesięcy życia, słusznie podkreślając związek pomiędzy głośnym czytaniem a kształtowaniem wrażliwości i wyobraźni. Publikacja, którą Państwu prezentujemy, wpisuje się w nurt badań nad wpływem czytania i literatury na rozwój dziecka, poczynając od jego najmłodszych lat.

Książka została podzielona na dwie części: pierwszą, poświęconą książkom dla dzieciw różnych ujęciach, i drugą, zawierającą omówienie rozmaitych form i metod rozbudzania zainteresowań czytelniczych w najmłodszym wieku.

Fragment Wstępu

 

 

Nieuchronny plagiat : prawo autorskie w nowoczesnym dyskursie literackim / Maciej Jakubowiak. Warszawa : Instytut Badań Literackich PAN. Wydawnictwo, 2017.

„Nieuchronny plagiat” to książka niezwykle potrzebna. Historyczność pozostaje w niej w służbie współczesności i przyszłości, a dzięki autorskiej rekonstrukcji debat o prawie autorskim rozumiemy lepiej problemy naszej kultury literackiej oraz dostajemy projekt innej historii nowoczesnego literaturoznawstwa. Maciej Jakubowiak wytycza nowe pole badawcze dla współpracy literaturoznawców i prawoznawców, wypełniając dotkliwą lukę w polskich badaniach odwiecznego sąsiedztwa prawa i literatury. (Prof. dr hab. Ryszard Koziołek)

„Nieuchronny plagiat” to rozprawa pionierska, oferująca odkrywcze spojrzenie na literaturę nowoczesną. W ujęciu autora literatura ta była - i jest nadal - ściśle powiązana z prawem autorskim i kategorią własności. Powiązana na śmierć i życie: literaturę nowoczesną ożywia dążenie twórców do oryginalności, uśmierca – prawo, które stawia znak równości między autorskim tworem i rynkowym towarem. Oryginalność chroniona przez prawo staje się oryginalnością wycenianą przez rynek. Maciej Jakubowiak omawia genezę tego zjawiska, sięgając do oświeceniowych koncepcji plagiatu, a potem interpretuje modernistyczne polemiki dotyczące prawa autorskiego. A kiedy już wydaje się, że książka dobiega końca, autor podbija stawkę. Pyta mianowicie, czy można wyplątać literaturę z tego uścisku prawa i ekonomii. Pyta więc, czy literatura może być wspólna. (Prof. dr hab. Przemysław Czapliński)

Z okładki książki

 

Prawo autorskie i prawa pokrewne / Rafał Golat. 10. wydanie zaktualizowane. Warszawa : Wydawnictwo C. H. Beck, 2018.

Seria „Skrypty Becka” przeznaczona jest dla studentów prawa i administracji. Skrypty wyróżniają się przejrzystością. Zagadnienia omawiane są w krótkiej formie, co pozwala na szybką i efektywną naukę swobody działalności gospodarczej.

Skrypt „Prawo autorskie i prawa pokrewne” zawiera kompleksowe omówienie prawa autorskiego i praw pokrewnych. Dzięki niemu zrozumiesz:

istotę prawa autorskiego,

zasady jego ochrony,

zastosowanie norm prawa autorskiego w praktyce.

Wydanie dziesiąte zostało wzbogacone o nowa literaturę przedmiotu, uwzględnia również ostatnie zmiany dotyczące opodatkowania twórców i artystów wykonawców oraz nową ustawę z 15.6.2018 r. o zbiorowym zarządzaniu prawami autorskimi i prawami pokrewnymi.W wydaniu tym w podsumowaniu poszczególnych rozdziałów znajdują si omówienia przykładowych stanów faktycznych oraz podsumowujące schematy.

Z okładki książki

 

Uczyć, bawić, wychowywać : książka i jej funkcja społeczna w Polsce w okresie Oświecenia / Krystyna Bednarska-Ruszajowa. Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2004.

Praca jest monografią zjawisk i procesów związanych z książką w okresie Oświecenia w Polsce – od jego powstania w umyśle nadawców tekstów: indywidualnych (literaci, uczeni, dziennikarze, tłumacze) oraz instytucjonalnych (organa władzy i dwór królewski, Kościół, szkoły), poprzez materialną realizację w drukarniach i różne formy udostępniania za pośrednictwem księgarń i bibliotek, aż do społecznego odbioru przez czytelników i skutków tego odbioru. Odpowiada więc schematom stosowanym zazwyczaj w pracach księgoznawczych o charakterze syntetycznym: treść – forma – funkcja oraz, zgodniez porządkiem procesów bibliologicznych, wytwarzanie – rozpowszechnianie-użytkowanie. Opisywane zjawiska zostały ujęte w ramy czasowe 1740-1830.

Odbiorcami pracy mogą być zarówno uczeni księgoznawcy, literaturoznawcy, historycy zajmujący się okresem Oświecenia, jak i studenci tych kierunków, którzy dotąd nie mieli nowoczesnego podręcznika do historii książki i jej funkcji społecznej.

Z okładki książki

 

W kręgu książki, biblioteki i informacji naukowej :  księga jubileuszowa dedykowana profesorowi Zbigniewowi Żmigrodzkiemu / pod red. Krystyny Heskiej-Kwaśniewicz ; przy współpr. Diany Pietruch-Reizes. Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2004.

Prezentowana publikacja ma charakter jubileuszowy, poświęcona jest znanemu i cenionemu w środowisku bibliotekoznawców Profesorowi Zbigniewowi Żmigrodzkiemu. Zrąb dzieła tworzą teksty współpracowników, przyjaciół, uczniów Jubilata, w tym naukowcówz uniwersytetów Warszawskiego, Jagiellońskiego, Wrocławskiego. Artykuły zgrupowano w kilku częściach: Informacja naukowa, Bibliografia, Etyka i zawód bibliotekarski, Z historii książek i bibliotek, Varia. Problematyka podejmowanych zagadnień odzwierciedla nie tylko różnorodność badań prowadzonych przez bibliotekoznawców, ale także szerokie zainteresowania samego Profesora. Wymienione części poprzedzają teksty związane z jubileuszem Profesora: słowo o Jubilacie, zestawienie publikacji jego autorstwa oraz prac doktorskich i magisterskich powstałych pod jego kierunkiem.

Źródło: https://www.poczytaj.pl/ksiazka/w-kregu-ksiazki-biblioteki-i-informacji-naukowej-ksiega-jubileuszowa-dedykowana-profesorowi-zbigniewowi-zmigrodzkiemu-diana-k-pietruchreizes,13607 [dostęp:18.04.2023]

 

 

Wychować miłośnika książki czyli Czytelnictwo i okolice / Justyna Truskolaska. Tychy : Maternus Media, cop.2007.

Najlepsze, co możemy dać dzieciom, to dobre wychowanie, które oznacza rozbudzanie duszy. Jak stwierdziła Maria Dąbrowska, „książka i możność czytania, to największy z cudów ludzkiej cywilizacji’. Właśnie dlatego, że inspiruje człowieka, pokazuje świat, stawia pytania i umożliwia szukanie na nie odpowiedzi. Lektura nie musi, a może nawet nie powinna być żmudnym gromadzeniem wiadomości, ale raczej fermentem – zaczątkiem własnej myśli. Tych z nas, którzy kochają książki, nie trzeba przekonywać, inni z kolei nie czytają przypuszczalnie tych słów. Pozostają jednak dzieci, które jeszcze nie mają wyrobionych zamiłowań i których przyszłość zależy w dużym stopniu od naszego postępowania. Czy zechcemy wprowadzić je do intrygującego świata literatury? Czy potrafimy to uczynić?

Słowa moje kieruję do osób, które chcą wychować „mola książkowego’. Książka ta jest zestawem wskazówek. Ma ona pokazać, w jaki sposób wprowadzić dziecko w świat lektury.

Fragment Wprowadzenia

 

 

Opracowała

Bogumiła Pawłowska

Copyright