SPORT I ZAJĘCIA RUCHOWE W PRZEDSZKOLU

 

Podręcznik gier i zabaw na świeżym powietrzu / teksty Maria Chiara Bettazzi ; il. Elisa Modugno ; przekł. z jęz. wł. Edyta Tkaczyk-Borówka. - Kielce : Wydaw. "Jedność", 2003.

 

W „Podręczniku gier i zabaw na świeżym powietrzu” znajdziesz wiele pomysłów na dobrą zabawę w pojedynkę lub w towarzystwie kolegów: szalone biegi, zabawy drużynowe, budowanie domku wśród zieleni, a także wiele cennych uwag dotyczących organizowania przyjęcia w ogrodzie. Zaproś swoich przyjaciół i razem otwórzcie te książkę: popołudnia zmienią się w chwile pełne wspaniałych przeżyć.

 

Z okładki książki


 

Zajęcia sportowe w przedszkolu : pomysły na każdy dzień / Andrea Erkert ; tł. Magdalena Jałowiec. - Kielce : Wydaw. "Jedność", 2004.

 

Ruch odgrywa niezwykle ważną rolę w rozwoju duchowym i emocjonalnym dzieci. Pomaga w odreagowaniu napięć, poprawia zdrowie fizyczne, a także pozwala dobrze poznać siebie oraz swoje otoczenie. Książka zawiera ponad 100 zabaw ruchowych, które doskonale nadają się do wykorzystania na zajęciach sportowych w przedszkolach. Propozycje te rozwijają motorykę, poczucie przynależności do grupy, orientację w przestrzeni, koordynację ruchów, wytrwałość, zdolność koncentracji i szybkość reagowania. Dzięki nim dzieci mają możliwość korzystania z doświadczeń zmysłowych i odkrywania własnych umiejętności.

Z okładki książki

 


Zabawy na świeżym powietrzu / Josef Broich ; [przekł. z niem. Ryszard Zajączkowski]. - Wyd. 2. - Kielce : "Jedność", 2001.

 

Na świeżym powietrzu można bawić się dosłownie wszędzie i o każdej porze dnia i roku. Przedstawione tu zabawy w większości przypadków mogą odbywać się bez przygotowania i dodatkowych materiałów. Propozycje te można wykorzystać w rodzinie, w przedszkolu, w świetlicy, podczas przerw na boiskach szkolnych, w czasie odkrywczych podróży po okolicy, w trakcie wycieczek i przy wielu innych okazjach. Chociaż zabawy przygotowano głównie dla dzieci między czwartym a dwunastym rokiem życia, mogą w nich też uczestniczyć dorośli. Dla łatwiejszej orientacji osób prowadzących każda zabawa zaopatrzona jest w piktogramy umożliwiające szybkie zorientowanie się co do czasu jej trwania, wymaganej ilości uczestników i ich minimalnego wieku, jak również ewentualnych pomocy.

 

Z okładki książki


 

W co się bawić z dziećmi? : piosenki i zabawy wspomagające rozwój dziecka / oprac. Marta Bogdanowicz ; il. Cezariusz Deliński. - Wyd. 2. - Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2005.

 

Książka „W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy wspomagające rozwój dziecka” powstała z myślą o najmłodszych – dwu-, trzylatkach i przedszkolakach. Może przynieść wiele radości również starszym dzieciom i dorosłym. Zaprezentowano w niej stare, niemal odwieczne sposoby zabawiania dzieci przez rodziców, babcie, opiekunki. Znalazły się tu piosenki i zabawy utrwalone w tradycji i przekazywane z pokolenia na pokolenie. Wiele z nich to pląsy zuchowe. Do znanych piosenek i wierszyków dołączono też nowe, wymyślane podczas zajęć z dziećmi i ich rodzicami bądź specjalnie dla tej publikacji napisane. Wszystkie zabawy cechuje naturalność, prostota i uniwersalność. Część propozycji można wykorzystać w indywidualnej zabawie z dzieckiem, znajdując na nią czas w trakcie kąpieli, przed zaśnięciem, na spacerze, w kolejce do lekarza, podczas podróży pociągiem.(…) Przede wszystkim jednak prezentowane tu piosenki i wierszyki należy wykorzystywać w zabawach grupowych – dorosłego z grupą dzieci – w przedszkolu, na dziecięcym przyjęciu imieninowym, na podwórku (…).

Z rozdziału „Zaproszenie do zabawy” autorstwa M. Bogdanowicz



Zajęcia ruchowe w przedszkolu / pod red. Gabrieli Antoszczuk ; Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu. - Wrocław : Wydaw. AWF, 2004.

 

Aktywność ruchowa jest podstawowym bodźcem rozwojowym dziecka. Dzięki niej poznaje ono siebie, otoczenie, opanowuje nowe umiejętności. Należy o tym pamiętać podczas realizacji wychowania fizycznego w przedszkolu, które z całą pewnością nie jest miejscem kształcenia wyczynowych sportowców. Zabawy ruchowe muszą być tak dobrane, aby zaspokajały naturalne potrzeby dzieci, a jednocześnie wpływały na ich harmonijny rozwój psychomotoryczny.

Celem niniejszej publikacji jest przedstawienie propozycji pomocnych w realizacji treści programowych wychowania przedszkolnego, w których aktywność ruchowa powinna znaleźć należyte miejsce (…). Książka jest adresowana głównie do nauczycieli wychowania przedszkolnego, ale może tez być przydatna dla nauczycieli nauczania początkowego, studentów kierunku wychowania fizycznego oraz rodziców.

G. Antoszczuk, Słowo wstępne

Copyright