TEATR W PRZEDSZKOLU

 

Inscenizacje : 40 scenariuszy przedstawień przedszkolnych i szkolnych na cały rok / Hanna Warchałowska. - Wyd. 2. - Zakrzewo : Wydawnictwo Replika, cop. 2015.

 

Propozycja skierowana do nauczycieli, wychowawców i animatorów pracujących z przedszkolakami i uczniami klas nauczania zintegrowanego. Może być pomocą i inspiracją także dla pedagogów z wieloletnim stażem, którzy poszukują nowych, ciekawych form nauczania.

Inscenizacje” to zbiór 40 różnorodnych scenariuszy nie tylko na najpopularniejsze święta, ale i te, które zazwyczaj umykają naszej uwadze. Małe formy, które nie wymagają długich przygotowań, zawierają elementy muzyczne, taneczne i pantomimiczne, dzięki którym dzieci będą się świetnie bawić na próbach. Wiele z nich pozwoli małym aktorom na improwizację.

 

Z okładki książki

 

Teatrzyki na cztery pory roku / Dorota Gellner, Danuta Gellnerowa ; il. Małgorzata Cieślak. - Warszawa : Wydawnictwo Szkolne PWN, cop. 2015.

 

Wyjątkowa publikacja z propozycją 25 wierszowanych, krótkich przedstawień. Teatrzyki w rytmie pór roku pozwolą uatrakcyjnić uroczystości m.in. z okazji świąt Bożego Narodzenia, Nowego Roku czy Dnia Babci i Dnia Dziadka. Dzięki nim dzieci wcielą się w wielkie damy i odważnych rycerzy, kolędników lub wesołe stworki, a nauczyciele, animatorzy kultury, instruktorzy teatralni oraz rodzice zyskają wartościowy materiał do zabawy.

Z okładki książki

 

 

Jesteśmy aktorami : scenariusze teatrzyków dziecięcych / Dorota Niewola. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2012.

 

Udział w przedstawieniach teatralnych stwarza dziecku możliwość twórczego, aktywnego działania. Mam nadzieję, że proponowane scenariusze umożliwią nauczycielom rozwijanie u wychowanków zainteresowań teatrem, wykształcą nawyk uczestnictwa w życiu teatralnym, rozwiną wrażliwość estetyczną i zachęcą do twórczej ekspresji.

Zamieszczone w książce scenariusze były zrealizowane, sprawdziłam je więc w toku pracy z dziećmi. Pozwoliły na rozwój ich indywidualnych uzdolnień, wpłynęły na rozwój empatii, przyczyniły się do integracji zespołu, dostarczyły małym aktorom wielu doświadczeń i pozytywnie oddziaływały na ich emocje (…).

Ze wstępu

 

Zabawa w teatr : przedszkolne i szkolne inscenizacje : spektakle, kostiumy, rekwizyty / il. Elżbieta Jarząbek ; [wybór utworów i oprac. inscenizacji Marek Głogowski et al.]. - Poznań : Papilon - Publicat, cop. 2010.

 

(…) Każde dziecko bawi się w teatr. I nieważne, czy jest to grupowa zabawa w Króla Lula czy w Gąski, gąski do domu, organizowanie przyjęcia dla lalek na skrawku dywanu w pokoju babci czy rajd samochodowy wokół stołu.

Teatr nie jest dla dziecka tylko doznaniem estetycznym, jak to często bywa w przypadku dorosłych, ale głębokim doświadczeniem, i to w pełnym tego słowa znaczeniu. I o tym właśnie powinny pamiętać osoby pragnące bawić się z maluchami w teatr. Dlaczego bawić? Bo zabawa to najlepsza forma edukacji (…).

Ze wstępu autorstwa Lucyny Winkel-Sobczak

 

Domowy teatrzyk / Anna Franek, Marzena Riegel. - Gdańsk : L&L Firma Dystrybucyjno-Wydawnicza, 2010.

 

(…) Przebieranie się za kogoś, odgrywanie scen z użyciem lalek, czy wyciętych z papieru figurek sprawiało nam ogromną radość. Rekwizyty do tych zabaw nie były wymyślne. Stanowiły je stare wełniane chusty, nienoszone już ubrania, drewniane łyżki …. Babcia nauczyła mnie robić lalki z resztek wełny. Pracując z dziećmi w przedszkolu przekonałam się, że zabawy w teatr ciągle są bardzo żywe. Pobudzają one wyobraźnię, a także inwencję twórczą dzieci. Kolejnymi odbiorcami i twórcami stały się moje własne dzieci. W warunkach domowych wystarczy scenka zrobiona z pudełka po butach, czy zakryte obrusem krzesło. Światło wielkich scen zastępuje lampka biurowa. Cicha muzyka albo dźwięki natury dopełniają scenerii.

Od kilku lat szydełkuję zabawki dla dzieci starając się by miały jak najszersze wykorzystanie. Stąd zaproszenie do zabawy w teatr z udziałem aktorów stworzonych za pomocą szydełka i wełny. Wełniane zabawki są miłe w dotyku, bezpieczne i trwałe, a te zrobione przez mamę czy babcie będą miłą pamiątką z dzieciństwa.

Z wprowadzenia autorstwa Anny Franek

 

Scenariusze teatrzyków dla przedszkoli / Zofia Kaliska. - Białystok : Wydawnictwo Printex, 2011.

 

Oddaję w Państwa ręce dwadzieścia pięć scenariuszy na przedstawienia teatralne dla dzieci w wieku 4-6 lat. Utwory te – zwłaszcza w przypadkach, gdy występują w nich rozmaite zwierzaki lub baśniowe stwory, tj. krasnoludki – mogą znaleźć zastosowanie również w teatrzykach lalkowych. Ich treść jest zróżnicowana. Niektóre mają charakter edukacyjny, dzięki czemu mali adepci sztuki będą mieli szansę zetknąć się (być może po raz pierwszy) z takimi dziedzinami jak narodowe legendy, alfabet, czy podstawy matematyki. Jednak większość scenariuszy to bajkowe historyjki (zawsze zakończone przesłaniem moralnym), przy czym część z nich powstała w oparciu o klasyczne bajki.

Z okładki książki

 

Ożywić słowo / Elwira Drzał. - Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2010.

 

Inscenizacje zawarte w tym zbiorku przeznaczone są dla uczniów i nauczycieli nauczania wczesnoszkolnego oraz dla dzieci w wieku przedszkolnym. Książka zawiera inscenizacje, wierszyki oraz piosenki, które można wykorzystać na różnych etapach realizacji treści programowych.

W książce znajdują się następujące inscenizacje: Ślubowanie klas pierwszych, Znaki drogowe, Zimowe zabawy, Szukamy Wiosny, Dzień Matki, Dzień Dziecka, Wakacje, Zajączek, Królewna, Przygody kotka Kocusia.

 

Z okładki książki

 

Przedszkolaki na scenie : inscenizacje, konkursy, zabawy / Elżbieta Gałczyńska, Luiza Szyperska. - Płock : Wydawnictwo Korepetytor - Marian Gałczyński, 2007.

 

Publikacja zawiera propozycje inscenizacji, konkursów, gier i zabaw tematycznych oraz wierszy do wykorzystania na zajęciach z tematyki: jesieni, pór dnia, rodziny, różnych zawodów, wiosennych kwiatów, lasu, zasad ruchu drogowego, zimy oraz zwierząt w wiejskiej zagrodzie. Do książki dołączona jest płyta CD z odgłosami wykorzystanymi w inscenizacjach, są to: głos skowronka, krakanie wrony, kwakanie kaczki, brzęczenie os (owadów), szum wiatru, warkot traktora, plusk wody, ćwierkanie ptaków, kumkanie żaby, melodia „Czarny baranie”.

 

 

 

Spotkania z Małym Księciem : wykorzystanie sztuki w pracy pedagogicznej z dziećmi / Małgorzata Kapłon. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2006.

 

(…) Niniejsza książka powstała w związku z ideą integracji oddziaływań wychowawczo-dydaktycznych w pedagogice przedszkolnej i wczesnoszkolnej i dotyczy stymulacji dziecka do poznawania, przeżywania i przetwarzania świata w wychowaniu przez sztukę.

W rozdziale pierwszym (teoretycznym) omówiłam współczesne rozumienie wychowania, a także twórczy charakter działalności dziecka oraz istotę wychowania przez sztukę.

Rozdział drugi zawiera przykłady scenariuszy sytuacji edukacyjnych, będące propozycjami praktycznych rozwiązań założeń wychowania przez sztukę, które zostały oparte na „Małym Księciu” Antoinea de Saint-Exupéry. (...) w zależności od predysozycji i inwencji nauczyciela mogą zostać twórczo przekształcone lub odtworzone w wybarnych fragmentach bądź w całości (...).

W rozdziale trzecim prezentuję oddziaływania wychowawczo-dydaktyczne na wszechstronne kształtowanie się osobowości dzieci w procesie wychowania przez sztukę (...) .

Ze wstępu

 

Teatr w przedszkolu i świetlicy : od pierwszego pomysłu do przedstawienia / Elke Furl ; [tł. Agnieszka Skwara]. - Kielce : "Jedność" ; Freiburg : Verlag Herder, 2004.

 

Dzieci uwielbiają bawić się w teatr! Przebieranie się i odgrywanie nawet najprostszych historii sprawia im ogromną radość. Autorka pokazuje, w jaki sposób wychowawczynie wspólnie z dziećmi mogą tworzyć udane przedstawienia teatralne. Prezentuje, krok po kroku, poszczególne czynności prowadzące od znalezienia lub wymyślenia odpowiedniego tekstu, poprzez wykonanie kostiumów i masek, aż do wystawienia sztuki. Ponadto książka zawiera wiele cennych informacji na temat zabawy w teatr z wykorzystaniem różnego rodzaju lalek, postaci i rekwizytów.

Z okładki książki

 

Copyright