Rewalidacja

 

Orientacja przestrzenna : karty pracy i ćwiczenia : poziom 1 / Marta Pągowska. Warszawa : Wydawnictwo Szkolne PWN, 2016.

Publikacja „Orientacja przestrzenna” zawiera materiały służące utrwalaniu znajomości schematu własnego ciała oraz ciała innej osoby, rozwijaniu umiejętności oceny położenia przedmiotów względem własnego ciała oraz względem drugiej osoby, kształtowaniu i rozwijaniu umiejętności oceny stosunków przestrzennych między obiektami i w obrębie obiektów. Materiał przeznaczony jest dla uczniów z umiarkowaną lub znaczną niepełnosprawnością intelektualną. Integralną częścią publikacji są propozycje ćwiczeń i zabaw ruchowych, które służą kształtowaniu i rozwijaniu u dziecka orientacji przestrzennej i kierunkowej.

 

Z okładki książki

 

 

 

 

Percepcja słuchowa : karty pracy : poziom 2 / Kamila Kuprowska-Stępień. Warszawa : PWN Wydawnictwo Szkolne, copyright 2018.

Publikacja zawiera karty pracy oraz płytę z zakresu percepcji słuchowej. Karty pracy ćwiczą słuch fonematyczny oraz umożliwiają samodzielną pracę ucznia poprzez redukcję podpowiedzi wizualnych oraz słuchowych. Ponadto, celem kart pracy jest rozwijanie percepcji wzrokowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, umiejętności kojarzenia, sprawności grafomotorycznych poprzez oddziaływanie wielomodalne oraz na różnych płaszczyznach. Materiał jest skierowany przede wszystkim do pedagogów specjalnych, psychologów, terapeutów pracujących z młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym. Materiały mogą być także wykorzystywane w pracy terapeutycznej z uczniami z całościowymi zaburzeniami rozwoju, opóźnionym rozwojem mowy czy deficytami percepcji słuchowej.

 

Z okładki książki

 

 

 

Koncentracja uwagi : karty pracy : poziom 1 / Agnieszka Górska. Warszawa : Wydawnictwo Szkolne PWN, 2016.

Publikacja „Koncentracja uwagi” zawiera karty pracy rozwijające i stymulujące koncentrację uwagi, przeznaczone dla uczniów z umiarkowaną lub znaczną niepełnosprawnością intelektualną.

Materiał składa się z dwóch części:

·         pierwsza część zawiera karty odnoszące się do pór roku,

·         druga – karty o zróżnicowanej tematyce.

Proponowane karty pracy usprawniają również spostrzeganie, pamięć, motorykę małą, orientację wzrokowo-przestrzenną oraz koordynację wzrokowo-ruchową.

 

Z okładki książki

 

 

 

Grafomotoryka : karty pracy : poziom 1 / Ewa Pisarek, Radosław Piotrowicz. Warszawa : Wydawnictwo Szkolne PWN, 2016.

Publikacja „Grafomotoryka” zawiera wstępne ćwiczenia przygotowujące do zadań grafomotorycznych: rysowania i pisania, przygotowane z myślą o uczniach z umiarkowaną lub znaczną niepełnosprawnością intelektualną.

Celem kart jest wzbudzenie zainteresowania plamą, skupienie wzroku na wzorze, kontrola wzrokowa ruchu ręki, wdrukowanie wzorca i schematów ruchów, planowanie motoryczne dłoni pod kontrola wzroku, pamięć sekwencyjna.

Z okładki książki

 

 

 

 

Wokół pór roku : wokół jesieni : karty pracy / Monika Pouch, Dorota Szczęsna. - Wydanie IV. - Warszawa : PWN Wydawnictwo Szkolne, copyright 2017.

Materiały ćwiczeniowe „Wokół jesieni” zawierają 84 kolorowe karty pracy, które dotyczą sytuacji społecznych związanych ze zmianami zachodzącymi w przyrodzie w poszczególnych porach roku. Zaproponowane ćwiczenia mają na celu usystematyzowanie wiedzy i umiejętności uczniów. Materiały porządkują, uzupełniają i poszerzają zakres wiadomości dotyczących otaczającego świata, rozwijają aktywność poznawczą. Ciekawe pomysły na realizację treści przybliżają uczniom porządek świata, cykliczność zmian w przyrodzie, a także ułatwiają funkcjonowanie społeczne w szkole i w dorosłym życiu.

 

Z okładki książki

 

 

 

Terapia pedagogiczna : scenariusze zajęć : poradnik dla terapeuty i nauczyciela / Anna Radwańska. Warszawa : Difin, 2018.

„Terapia pedagogiczna…” to pomoc dla terapeutów i nauczycieli pracujących na co dzień z dziećmi mającymi różne dysfunkcje. Można w niej znaleźć programy rewalidacji, które pomogą w codziennych obowiązkach, oraz scenariusze zajęć z opracowanymi kartami pracy gotowymi do wykorzystania podczas terapii z podziałem na zaburzone funkcje:

- wzrokową,

- słuchowo-językową,

- koordynację wzrokowo-ruchową,

a także dla uczniów z innymi zaburzeniami m.in. zespół Aspergera, zespołem Downa, afazją, autyzmem, upośledzeniem w stopniu lekkim, z niedosłuchem.

W poradniku zamieszczone są wzory opinii wydawanej rodzicom przez zespoły orzekające oraz wzór karty zajęć rewalidacyjnych i korekcyjno-kompensacyjnych.

Z okładki książki

 

 

Komunikuję się z otoczeniem : karty pracy dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz problemami w komunikacji / Jacek Stojanowski. - Wydanie II. - Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2020.

Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych jest bardzo istotne, aby coraz lepiej funkcjonować w społeczeństwie. Dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz problemami w komunikowaniu się przebywanie w miejscach publicznych czy konieczność podjęcia dialogu z innymi często jest źródłem ogromnego stresu. Karty pracy „Komunikuję się z otoczeniem” mają na celu pomóc lepiej radzić sobie w miejscach, gdzie można spotkać wielu ludzi, i w sytuacjach społecznych, w których trzeba będzie się z innymi skomunikować.

Karty pracy zostały podzielone na 10 części. Każda z nich przybliża uczniom problematykę związaną z innym miejscem (sklep, dworzec, poczta, przychodnia lekarska, plac zabaw, miejsca związane z turystyką, urząd, szkoła, kino/teatr, restauracja). Uczniowie, rozwiązując zadania, dowiadują się, jaką funkcję spełniają poszczególne miejsca, jakie komunikaty są tam używane najczęściej. Poznają również sytuacje problemowe, które mogą w danym miejscu wystąpić, i uczą się o sposobach ich rozwiązywania.

Z okładki książki

 

 

 

Percepcja wzrokowa : karty pracy i ćwiczenia : poziom 1 / Grażyna Walczak, Diana Aksamit. Warszawa : Wydawnictwo Szkolne PWN, 2016.

Publikacja Percepcja wzrokowa zawiera karty pracy i ćwiczenia - o zróżnicowanym poziomie trudności - z zakresu percepcji wzrokowej. Materiał został ułożony zgodnie z etapami rozwoju umiejętności widzenia opracowanymi przez Natalie C. Barragę i Ann Collins (1997). Publikacja przeznaczona jest do pracy z uczniami z umiarkowaną lub znaczną niepełnosprawnością intelektualną. Proponowane karty pracy usprawniają również motorykę małą, czynności poznawcze, percepcję słuchową.

 

Z okładki książki

 

 

oprac. A. Wesołowska

 

Copyright