Depresja u nastolatka : poradnik dla rodziców / Monika Parkinson i Shirley Reynolds ; przełożyła Grażyna Chamielec. Poznań : Dom Wydawniczy Rebis, 2018

„Zostaw mnie, mamo!”, „Daj mi spokój, tato!”. Rodzice nastolatka często słyszą takie słowa od swojego dziecka. Czasem jednak mogą one wskazywać na to, że dziecko zmaga sięz depresją, która jest u nastolatków problemem częstszym, niż mogłoby się wydawać. Jakiejś formy depresji lub długotrwałego obniżenia nastroju doświadcza około 10% nastolatków. Jeśli martwisz się, że tak jest w przypadku twojego syna lub córki, ta książka może się okazać pomocna. Dowiesz się z niej, na co zwracać uwagę i jak wspierać swoje dzieckow odzyskiwaniu dobrego samopoczucia. Książka ta, napisana przez ekspertów doświadczonych w leczeniu depresji u młodych ludzi, przybliża fakty (jak również demaskuje błędne wyobrażenia) na temat tej choroby oraz proponuje pomocne strategie oparte na technikach terapii poznawczo-behawioralnej, której skuteczność została udowodniona naukowo i potwierdzona w praktyce.

Z okładki książki

 

 

 

 

Pokonać depresję / John Preston ; przekł. Jolanta Bartosik. Gdańsk : Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, 2003

Czytając ten poradnik:

           - dowiesz się, jakie znamy rodzaje depresji,

          - sprawdzisz jak poważny jest twój stan,

         - poznasz sposoby, którymi samodzielnie możesz walczyć z depresją,

         - dowiesz się, kiedy można samemu poradzić sobie z depresją, a kiedy trzeba szukać profesjonalnej pomocy,

         -zrozumiesz, jak działają leki przeciwdepresyjne.

Warto wiedzieć, że depresja jest:    powszechna (co roku dotyka 10% populacji; w którymś momencie życia cierpi na nią co piąta osoba),  poważna (jest źródłem ogromnego cierpienia, nieleczona może trwać wiele miesięcy), przeważnie uleczalna.

Mimo to, tylko jedna na trzy osoby, które są w depresji, szuka pomocy!

Z okładki książki

 

 

 

Depresja i próby samobójcze młodzieży : sposoby przeciwdziałania i reagowania / Alan Carr ; tł. Jarosław Rybski. Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2008

Depresja i skłonności samobójcze są szczególnie ważnym problemem nastolatków. Nieleczone, mogą mieć katastrofalne skutki w latach późniejszych. Zarówno depresja, jak i próby samobójcze stają się coraz powszechniejsze, dlatego też są przedmiotem szczególnej troski profesjonalistów zajmujących się ochroną zdrowia, edukacja i polityką społeczną. Celem niniejszej książki jest dostarczenie osobom zajmującym się zawodowo pracą z młodzieżą definicji depresji, wyjaśnienie czynników wywołujących wahania nastrojów i udzielenie wskazówek pomagających je ocenić i przeprowadzić odpowiednia kurację w wieku dorastania. Dodatkowo książka ta ma ułatwić pedagogom, psychologom, nauczycielom, lekarzomi rodzicom postepowanie z osobą grożącą samobójstwem.

Fragment wstępu

 

 

 

 

Depresja : jak pomóc sobie i bliskim / Dorota Gromnicka. Wydanie I poprawione. Warszawa : Edgard, 2020

Wydaje się, że o depresji powiedziano już niemal wszystko. Napisano na ten temat wiele książek i artykułów, przeprowadzono mnóstwo badań i dokonano licznych ważnych odkryć pozwalających walczyć z tą chorobą. Niestety, mimo coraz większej wiedzy na jej temat wciąż wiele osób tonie w depresji i nie woła o pomoc. Choć ciebie nie znam, mogę przypuszczać, czego szukasz i czego potrzebujesz, skoro sięgasz po poradnik o depresji. Skąd to wiem?Z własnego doświadczenia. Z depresją bowiem zetknęłam się wielokrotnie, towarzysząc w tej chorobie moim bliskim oraz pomagając wielu moim pacjentom odzyskać zdrowie podczas psychoterapii.

Fragment wstępu

Testy predyspozycji, liczne ćwiczenia i tabele emocji pomogą obiektywnie ocenić stan psychiczny oraz rozpoznać alarmujące objawy. Konkretne przykłady i analizy przypadków pozwolą zrozumieć, dlaczego wyparcie, racjonalizacja, wyolbrzymianie lub czarnowidztwo mogą stać na drodze do wyleczenia depresji.

Z okładki książki

 

 

 

Depresja i samobójstwa dzieci i młodzieży : żyć, nie umierać : poradnik dla rodzicówi nauczycieli / Joanna Chatizow. Warszawa : Difin, 2018

Trzeba pomóc rodzicom, opiekunom, nauczycielom zrozumieć, czym jest depresja dla młodego człowieka. Co się z nim wtedy dzieje, jakie myśli i uczucia nim targają? Warto dowiedzieć się, co w takich sytuacjach radzą specjaliści. Na czym polega ich pomoc? Jakie mogą być konsekwencje, jeśli taka pomoc jest dla dziecka niedostępna? W książce Czytelnik znajdzie odpowiedzi na te pytania i precyzyjnie sformułowane wskazówki dotyczące dróg działania w sytuacji, gdy bliskie nam dziecko lub nastolatek boryka się z depresją.

Opracowanie to pokazuje bardzo szeroką perspektywę zaburzeń depresyjnych u dziecii młodzieży, którą rzadko spotyka się w innych pozycjach. Wywiady z lekarzami, psychologami nie skupiają się tylko i wyłącznie na samym obrazie depresji i jej leczeniu. To, co niewątpliwie wyróżnia i czyni unikalną te książkę, są historie dzieci, nastolatków i ich rodziców, którzy zgodzili się opowiedzieć o swojej perspektywie i doświadczeniu choroby. Nie oddadzą tego żadne inne podręcznikowe opracowania. Książkę polecam wszystkim – nie tylko rodzicom, nauczycielom, pedagogom – bo każdy z nas ma w jakiś sposób kontakt z dziećmi i nastolatkami, a jej przeczytanie może otworzyć oczy na świat dziecka i jego emocji.

Dr n.med. Anna Zielińska

Lekarz psychiatra dzieci i młodzieży

Z okładki książki

 

Zrozumieć samobójcę / Rory O'Connor, Noel Sheehy ; przekł. Anna Tanalska-Dulęba. Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2003

Samobójstwo i usiłowanie samobójstwa to dwie najważniejsze przyczyny śmierci i obrażeń wśród młodych ludzi. Są to zjawiska powszechne, wywierające zgubny wpływ na rodziny         i przyjaciół tych, którzy odebrali sobie życie. Książka ta powstała po to, by pokazać jak uznawszy samobójstwo za produkt chorego umysłu, przestajemy rozumieć, dlaczego ludzie odbierają sobie życie, i tym samym tracimy możność udzielenia pomocy tym, którzy się nad takim rozwiązaniem zastanawiają. Autorzy analizują listy samobójców i rozmowy z tymi, którzy niedawno usiłowali targnąć się na swoje życie. Pokazują, jak zrozumienie komunikatów pochodzących od potencjalnych samobójców może dostarczyć nam nowej wiedzy w tej dziedzinie. Próbują zrozumieć samobójstwo, by stawić czoło najtrudniejszemu wyzwaniu: przewidzieć, kiedy ktoś będzie chciał się zabić, co należy robić, by temu zapobiegać.

Książka ma charakter przeglądu i jest adresowana do szerokiej rzeszy czytelników – studentów, absolwentów czytelni, lekarzy i innych pracowników służby zdrowia oraz wszystkich tych, którzy chcą zrozumieć zachowania samobójcze.

Z okładki książki

 

 

Jak - dlaczego - kiedy rozmawiać z młodymi zagrożonymi samobójstwem / Claudine Fox, Keith Hawton ; [tł. Karolina Bojadżijewa-Wesołowska, Sylwia Kuchta]. Warszawa : Fraszka Edukacyjna, 2009

We wprowadzeniu omówione są ogólne zagadnienia związane z tematem zachowań autodestruktywnych w wieku dojrzewania, a występujące problemy przypisane zostały do przyjętych definicji i powszechnych mitów związanych z zachowaniami samobójczymi. W rozdziale drugim przedstawione są informacje, dotyczące częstotliwości występowania problemu i omówione są dane uzyskane ze szpitali oraz badań z różnych środowisk.W rozdziale trzecim omówione są czynniki ryzyka związane z zachowaniami samobójczymi. Podstawę stanowiły opracowania dotyczące oceny badań przeprowadzonych w celu ustalenia, czy istnieją powiązania pomiędzy depresją, molestowaniem, zaburzeniami zachowań, a zachowaniami samobójczymi. Rozdział czwarty zawiera przegląd i ocenę narzędzi, pozwalających zidentyfikować jednostki szczególnie zagrożone zachowaniami samobójczymi. Rozdział piaty zawiera praktyczne informacje, dotyczące zasad korzystania z usług oferowanych młodym osobom, które dokonują samouszkodzeń oraz zasad świadczenia takich usług. Poruszono także problem kierowania osobami wykazującymi zachowania samobójcze i zapobiegania samobójstwom. Wykorzystano przy tym ocenę badań przeprowadzonych w celu udzielenia odpowiedzi na pytania o skuteczność opieki postsuicydalnej  (postwencyjnej) i jej rezultaty oraz efektywność szkolnych programów zapobiegania samobójstwom. Na koniec podsumowano kluczowe informacje i wnioski na przyszłość. Załącznik zawiera informacje o procesie identyfikacji literatury, krytycznej oceny badań, dotyczących skuteczności opieki postsuicydalnej i jej rezultatów, powiazań zachowań samobójczych z diagnoza psychiatryczną oraz dalszych relacji dziecko-dorosły.

Fragment wstępu

 

Depresja nastolatków : jak ją rozpoznać, zrozumieć i pokonać / Konrad Ambroziak, Artur Kołakowski, Klaudia Siwek. Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2019

        - Czym jest depresja?

          - Jak często dotyka nastolatki?

          - Jak rozpoznać depresję i pomóc dziecku ją pokonać?

          - Jak odróżnić ja od typowych dla wieku nastoletniego wahań nastroju?

          - Czy depresja wymaga leczenia?

          -W jaki sposób wpływa na myślenie i zachowanie nastolatka?

Autorzy, wybitni specjaliści pracujący na co dzień z dotkniętymi depresją nastolatkami i ich rodzinami, przygotowali tę książkę, aby pomóc nam zrozumieć i zaakceptować depresję młodych ludzi oraz właściwie na nią zareagować. Odwołując się do badań i teorii naukowych, wyjaśniają nie tylko, na czym polega ta choroba, ale również jak ją rozpoznać, jakie pociąga za sobą skutki oraz kiedy i gdzie szukać pomocy. W zrozumiały sposób, z empatią i bazując na rzetelnej wiedzy, tłumaczą, że pokonanie depresji i powrót do zdrowia są możliwe, ale wymagają dużego zaangażowania rodziny osoby chorej. Zawarte w książce materiały dla nastolatka i dla rodziców, komiksy, ćwiczenia oraz liczne opisy przypadków ułatwiają zrozumienie omawianych treści i stanowią ciekawą inspiracje do codziennej pracy.

Z okładki książki

 

Noc szybko nadchodzi : zrozumieć samobójstwo, by mu zapobiec / Kay Redfield Jamison ; tł. Tomasz Bieroń. Poznań : Zysk i S-ka Wydaw, 2004

Noc szybko nadchodzi to głęboko poruszająca książka poświęcona tematyce samobójstw, ważna zarówno ze względu na omawiane zagadnienie, jak i na sposób przekazu.

Kay Redfield Jamison – międzynarodowy autorytet w dziedzinie chorób depresyjnych – przeżyła w wieku dwudziestu ośmiu lat próbę samobójczą, zna więc ten problem z autopsji. Łącząc osobiste doświadczenie z rozległą wiedzą naukową, opisuje cierpienia ludzi zagubionych w mroku swojego umysłu, dla których jedyną drogą, jaką dostrzegają, jest ta wiodąca do targnięcia się na własne życie. Analizując w sposób niezwykle empatyczny indywidualne przypadki, autorka prowadzi nas trudnymi meandrami psychiki samobójcy, dostarcza informacji o systemie wczesnego ostrzegania pozwalającym na rozpoznanie zagrożenia i zapobiegnięcie mu.

Każda śmierć, a w szczególności śmierć samobójcza odciska znaczący ślad na rodziniei najbliższym otoczeniu – jak sobie z tym radzić, to kolejne wyzwanie, przed  którym stajemy. Nieznane budzi lęk, znane pozwala znajdować rozwiązania. I temu właśnie służy znakomita książka Kay Redfield Jamison.

Z okładki książki

 

 

Etyczny problem samobójstwa / Tadeusz Ślipko. Kraków : Wydawnictwo PETRUS, 2008

Ożywione dyskusje w mediach, parlamencie, szkole, salach uniwersyteckich czy spotkaniach towarzyskich świadczą, że odwieczny spór filozofii moralności na temat samobójstwa nie stracił na aktualności, a zalegalizowanie eutanazji w kilku państwach dowodzi wciąż aktualności tematu i potrzebie jego opracowania.

Chyba żaden problem życiowy nie stawia człowieka tak bezpośrednio i otwarcie w obliczu pytania kim jest człowiek i jaką wartość przedstawia, jak właśnie problem samobójstwai eutanazji. I ten aspekt rozwija wybitny etyk o międzynarodowym autorytecie. Wszak człowiek jest istotą żywą a nie maszyną, którą w momencie zepsucia można „zezłomować”. Człowiek żyje i ma uczucia. Posiada zdolność mydlenia i działania.

Z okładki książki

 

 

 

 

Samobójstwo : analiza narracji osób po próbach samobójczych / Justyna Ziółkowska. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2016

Każdy dramat samobójczy dzieje się w umyśle unikalnej jednostki.

Edwin Shneidman

Justyna Ziółkowska analizuje w swojej książce indywidualny i osobisty wymiar zachowań samobójczych. Oddając głos osobom, które podjęły nieskuteczną próbę samobójczą, zyskuje niezwykle cenną i dotychczas nieobecną w literaturze przedmiotu perspektywę. Autorka bada narracje pacjentów dotyczące ich myśli samobójczych, decyzji o samobójstwie, samobójczej próby, postawy wobec dokonanego zamachu oraz konstrukcji przyszłości. Przyjęty w pracy paradygmat jakościowy stanowi kontekst dla wyników badań ilościowych oraz uzupełnia wciąż znikomą wiedzę na temat doświadczeń związanych z zachowaniami samobójczymi.

Z okładki książki

 

 

 

 

 

Opinie młodzieży o samobójstwie / Hanna Malicka-Gorzelańczyk. Bydgoszcz : Wydaw. Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, 2002

Śmierć samobójcza konfrontuje człowieka z najgłębszymi uczuciami związanymi ze śmiercią i cierpieniem ludzkim – lękiem, smutkiem, niepokojem. Stojąc w obliczu tragedii ludzkiej, usiłujemy zrozumieć przyczyny czynu samobójczego, zgłębić tajemnicę i sens istnienia oraz egzystencjalny i moralny wymiar cierpienia. Nie sposób ocenić, jakie skutki psychologiczne i społeczne wywołuje śmierć samobójcza w rodzinie i społeczeństwie. Przypuszcza się, że przeciętnie każdy akt samobójczy wywiera wpływ na około sześcioro osób, a jeśli ten czyn ma miejsce w szkole lub pracy na setki osób. Samobójstwo zatem zawiera się w doświadczeniu zarówno indywidualnym, jak i społecznym.

W niniejszej książce autorka ujmuje zjawisko samobójstwa w kontekście jednostkowychi społecznych wyobrażeń, doświadczeń, przekonań i ocen moralnych. Ważną przesłanką uzasadniającą podjęcie takiego tematu jest niedostateczny stan wiedzy polskiego społeczeństwa o tym zjawisku. Rozpowszechnianie w społeczeństwie mity, przesady i opinie na ten temat ograniczają możliwości udzielenia pomocy jednostkom zagrożonym samobójstwem. Zatem słuszne wydaje się poznanie opinii polskiej młodzieży o tym zjawisku i wykorzystanie uzyskanych informacji dla celów profilaktycznych minimalizujących rozmiary zachowań samobójczych.

Z okładki książki

 

 

Ryzyko samobójstwa u młodzieży : diagnoza, terapia, profilaktyka / Agnieszka Gmitrowicz, Marta Makara-Studzińska, Anita Młodożeniec. Wydanie I - 2 dodruk. Warszawa : PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2019

Publikacja jest odpowiedzią na znaczący wzrost prób samobójczych młodzieży w ostatnich latach w Polsce i na świecie. Omawia zachowania samobójcze młodzieży – myśli, próby samobójcze, samobójstwa dokonane w populacji rozwojowej z uwzględnieniem epidemiologii, uwarunkowań psychologicznych, psychiatrycznych, społecznych, środowiskowych – w tym opisy przypadków. Autorki przedstawiają również związek zachowań samobójczych z niesamobójczymi samouszkodzeniami ciała, ocenę ryzyka samobójczego z wykorzystaniem określonych narzędzi diagnostycznych oraz zalecane strategie terapeutyczne i programy prewencji, z uwzględnieniem polskiego kontekstu (Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego). Książka dostarcza wiedzę potrzebną do skutecznych interwencji w kryzysie samobójczym.

Z okładki książki

 

 

 

Opracowała

Bogumiła Pawłowska

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Copyright