Wspomaganie poznawania polskiej kultury i historii oraz edukacji patriotycznej

 

Jak pracować z uczniem zdolnym? : poradnik dla nauczycieli historii / Małgorzata Machałek ; współpr. Jarosław Usowicz. Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2013.

Powszechne przekonanie o pożytkach płynących z poznawania przeszłości znajduje odzwierciedlenie w powiedzeniu, że historia jest nauczycielką życia. Ci, którzy bardziej zagłębiają się w tę naukę twierdzą, że nie zawsze się ono sprawdza. Z całą pewnością można jednak powiedzieć, że wiedza o przeszłości potrzebna jest zarówno jednostkom, jak i społeczeństwom. (…) Niniejszy poradnik ma pomóc nauczycielom w rozwijaniu zainteresowań historycznych i zdolności uczniów. W pierwszej części zawarliśmy krótkie omówienie kwestii teoretycznych dotyczących identyfikacji uczniów zdolnych, starając się zwrócić uwagę na różnorodność charakteryzujących ich cech. (…) Druga część poradnika zawiera omówienie metod i sposobów rozwijania zainteresowań historycznych i zdolności uczniów od najmłodszych do najstarszych klas. (…)

Fragment Wprowadzenia

 

 

 

Wychowanie ku wartościom narodowo-patriotycznym : elementy teorii i praktyki. T. 2, Naród, ojczyzna, patriotyzm, państwo, pokój / Krystyna Chałas, Stanisław Kowalczyk. Lublin ; Kielce :  Wydaw. "Jedność", 2006.

Przedstawione czytelnikowi opracowanie jest drugim tomem z serii Wychowanie ku wartościom. W pierwszym tomie przedstawiona została analiza wychowania ku godności, wolności, odpowiedzialności, tolerancji.

Zachodzące współcześnie przemiany społeczno-ustrojowe, zjawiska globalizacji, rozszerzające się pole możliwości komunikowania się oraz wiele negatywnych zjawisk zagrażających życiu człowieka - nowe konflikty zbrojne, terroryzm - zmuszają do refleksji nad wychowaniem ku wartościom narodowo-patriotycznym. Tymi wartościami analizowanymi w tym opracowaniu są: naród, Ojczyzna, patriotyzm, państwo, pokój. W dobie globalizacji poszukiwanie trwałych wartości, mających charakter międzynarodowy, na których będzie budowany nowy ład światowy staje się wyzwaniem i zadaniem człowieka. Na uwagę zasługują też elementy różnicujące narody. Trzeba je uszanować w imię uszanowania cech różnicujących nasz naród. Wartości narodowo-patriotyczne właściwie rozumiane i odpowiedzialnie urzeczywistniane są ogniwem integrującym narody, a przez to źródłem wiedzy umożliwiającej integrację międzykulturową, źródłem pokoju międzynarodowego. Stąd też wychowanie ku wartościom narodowo-patriotycznym - rozumiane jako wspomaganie wychowanków w urzeczywistnianiu tych wartości i w animowaniu przez nich środowiska społecznego do ich urzeczywistniania - staje się ważnym zadaniem edukacyjnym.

U podstaw teoretycznych przesłanek przedstawionego opracowania znajduje się pedagogika personalistyczna, pedagogika kultury oraz filozofia.

Z okładki książki

 

Region, tożsamość, edukacja / red. Jerzy Nikitorowicz, Dorota Misiejuk, Mirosław Sobecki. Białystok : Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie, 2005.

Procesy społeczno–kulturowe zachodzące w naszej części kontynentu mają ogromne znaczenie dla kształtowania się tożsamości społecznej oraz tożsamości indywidualnej. Wyraźnie dają się zauważyć dwie tendencje, z jednej strony do unifikacji, z drugiej zaś do dyferencjacji. Poszukiwanie podobieństwa i wspólnoty równoważone jest przez podkreślanie zróżnicowania i oryginalności. W ten sposób idee integracji w skali kontynentu spotykają się z odnawianiem lokalnych więzi, cechujących się niepowtarzalnym kolorytem.

Z Wprowadzenia

 

 

 

 

 

 

Edukacja historyczna w miejscach pamięci : zarys problematyki / Tomasz Kranz. Lublin :  Stowarzyszenie "Dialog i Współpraca", 2002.

Słowem kluczem do bardzo interesującej i ważnej książki Tomasza Kranza jest termin „pedagogika pamięci”. Próżno by szukać tego określenia w polskich słownikach i opracowaniach pedagogicznych. Tymczasem jak wiadomo pamięć o przeszłości, tradycji i kulturze odgrywała w naszych dziejach bardzo ważną rolę. (…) Pedagogika miejsc pamięć, choć w Polsce jeszcze mało znana, jest względnie odrębnym obszarem teorii i praktyki edukacyjnej. Jest to przede wszystkim specyficzny punkt widzenia na zadania i rolę pamięci w edukacji historycznej, obywatelskiej oraz społecznej. (…)

Fragment Przedmowy autorstwa prof. dr hab. Wiesława Theissa

 

 

 

 

 

 

Cuda Polski : miejsca, które musisz zobaczyć / Tadeusz Glinka [et al.]. Poznań : Wydawnictwo Publicat, 2006.

Swego nie znacie, cudze chwalicie,  - dzięki tej książce poznacie fascynujące piękno Polski.

Fakty, ciekawostki, anegdoty i praktyczne informacje - pozwolą zaplanować wspaniałe wycieczki i wakacje.

Bogaty materiał ilustracyjny - kolorowe fotografie przeniosą Cię w różne zakątki naszego kraju.

Niezastąpione źródło wiedzy - dla uczniów, nauczycieli, studentów i wszystkich tych, których urzeka piękno Polski.

Z okładki książki

 

 

 

 

Polska : festyny, turnieje, zloty, jarmarki / Izabela i Tomasz Kaczyńscy. Wyd. 2 popr. Warszawa : Sport i Turystyka - MUZA SA, 2012.

Proponujemy Państwu nieco inny przewodnik. W tej publikacji zabytki są tłem dla opisanych imprez turystycznych, kulturalnych czy historycznych, które odbywają się na terenie naszego kraju. Są to, m.in. festyny archeologiczne w Biskupinie, Liwie i Starachowicach, turniej rycerski w Łęczycy, inscenizacje wydarzeń historycznych pod Grunwaldem i w Zamościu, jarmarki historyczne w Pułtusku i Gdańsku, mistrzostwa Polski w płukaniu złota w Złotoryi, parada zabytkowych parowozów w Wolsztynie, miodobranie w Myszyńcu, procesja Bożego Ciała w Łowiczu czy święto kwiatów, warzyw i owoców w Skierniewicach. Wszystkie imprezy odbywają się cyklicznie, są bardzo widowiskowe i najczęściej dwudniowe.

Z okładki książki

 

 

 

 

 

Najpiękniejsze miejsca / Tadeusz Glinka, Marek Piasecki. Poznań : Wydawnictwo Publicat, 2004.

Idealna książka dla wszystkich miłośników podróżowania po Polsce oraz  znakomita pomoc dla uczniów, studentów i nauczycieli. Dzięki niej: odkryjesz najpiękniejsze zakątki Polski, zachwycisz się wspaniałymi krajobrazami, piękną przyrodą oraz zabytkami architektury i sztuki polskiej, poznasz wiele ciekawostek i legend związanych z prezentowanymi miejscami, zaplanujesz wakacje lub wycieczkę po najciekawszych szlakach turystycznych naszego kraju.

Z okładki książki

 

 

 

 

 

Polska / pod red. Teresy Czerniewicz-Umer, Małgorzaty Omilanowskiej, Jerzego S. Majewskiego. Warszawa : "Wiedza i Życie", 2004.

Ponad 1000 kolorowych zdjęć, wykonanych specjalnie do tego przewodnika. Unikatowe przekroje i plany najciekawszych obiektów. Hotele i restauracje. Rady jak podróżować.

Z okładki książki

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skarby Polski : najpiękniejsze miejsca - 60 wycieczek, najpiękniejsze miasta w Polsce, perły architektury / Tadeusz Glinka, Marek Piasecki. Poznań : Wydawnictwo Publicat, [2012?].

Podróżując po świecie, często nie zdajemy sobie sprawy, jak wiele zakątków godnych odwiedzenia jest tuż obok. Poznaj miejsca nieodkryte, zjedź z utartych ścieżek, a przekonasz się, ile piękna odnajdziesz we własnym kraju.

Sprawdź, gdzie w Polsce można zobaczyć podziemny wodospad i odbyć przejażdżkę podziemnym tramwajem, gdzie działa jedyna na świecie kopalnia czynna nieprzerwanie od 700 lat, jakie tajemnice kryją Kamienne Kręgi.

Z okładki książki

 

 

 

 

Dziecko w świecie wartości. Cz. 1, Aksjologiczne barwy dziecięcego świata / Kazimierz Denek [et al.]. Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2003.

Książka (…) ujmuje problematykę wartości w szerokim zakresie. Ukazuje ich znaczenie dla edukacji, wydobywa istotne cechy samego pojęcia "wartości", przedstawia „typy omówieni” funkcjonujące w literaturze i mowie potocznej, systematyzuje klasy wartości i przybliża, na podstawie wnikliwie opracowanych wyników badań, aksjologiczne barwy dziecięcego świata. To właśnie może stanowić o jej sile oddziaływania i użyteczności w wychowywaniu zarówno w szkole, jak i w rodzinie. Końcowa część książki prezentuje sposoby wprowadzania dziecka w świat wartości rodzinnego domu, w którym stanowią one: "nieodzowną busolę życia".

Fragment Wstępu dr Bronisławy Dymary

 

 

 

 

 

Dziecko w świecie wartości. Cz. 2, Poszukiwanie ładu umysłu i serca / Bronisława Dymara [et al.]. Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2003.

Dziecko w świecie wartości. Poszukiwanie ładu umysłu i serca to XV tom serii N – N, a zarazem druga, obszerna część książki tak ważnej w naszych czasach. Składa się z pięciu części prezentujących bogactwo spojrzeń na problematykę wartości i wartościową edukację. Poszukiwanie ładu umysłu i serca stanowi główny wątek całej książki, a zarazem podstawę dociekań w rozdziale pierwszym autorstwa Bronisławy Dymary. Autorka dowodzi, że człowiek winien być wyposażony w filtr logiki i etyki, co pozwala wydobywać się z informacyjnej piany, odróżniać wartości rzeczywiste pod pozornych.

Fragment Wstępu autorstwa Bronisławy Dymary

 

 

 

 

 

Edukacja, wartości, kontrowersje / redakcja naukowa Szymon Dąbrowski, Małgorzata Obrycka. Gdańsk : Wydawnictwo Naukowe Katedra, 2017.

Zamysł poznawczy tej książki dotyczy wykorzystania i zespolenia autorskich badań w zakresie pedagogiki kultury, pedagogiki społecznej, pedagogiki religii, pedagogiki specjalnej, a także w obszarach religioznawstwa, katechetyki, filozofii wychowania i socjologii wychowania, aby na tej podstawie stworzyć cykl wykładów i spotkań promujących idee krytycznych oraz inkluzyjnych analiz na gruncie edukacji współczesnej. Inspiracją dla projektu była silna potrzeba przeciwstawienia się obecnej dziś ekskluzji i fragmentaryzacji, zarówno w obrębie praktyk, jak i analiz teoretycznych w edukacji. […] Niniejsza publikacja jest próbą złożenia w całość rekonstrukcji badawczych zaproponowanych przez przedstawicieli PTFT, aby w rezultacie - przy wykorzystaniu analiz krytycznych - spróbować, przynajmniej częściowo, odsłonić współczesny spór o sferę wartości, norm i ocen ujawniających się w procesach edukacyjnych społeczeństwa XXI wieku.

Z Wprowadzenia

 

 

 

 

 

Pedagogika kultury : studia i koncepcja / Dzierżymir Jankowski. Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2006.

Współczesna pedagogika kultury nie jest jednak, jak to było w wypadku historycznej pedagogiki kultury, ogólną filozofią edukacji, rozwijaną we wszelkiej postaci i w każdym zakresie. Jest bowiem próbą sformułowania teoretycznych i metodycznych przesłanek dla tworzenia/aktualizowania wiedzy o tym obszarze praktyki edukacyjnej, który obecnie nazywamy najczęściej edukacją kulturalną, i który jest jedną z dziedzin edukacji.

Fragment Wprowadzenia

 

 

 

 

 

 

Wartości w procesie wychowania / Stefan Kunowski ; wstęp i wybór tekstów Beata Lenarczyk. Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls, 2003.

Niniejsza publikacja w dział pedagogiki wnosi wiele ważnych treści i wartości; jest cennym źródłem informacji i obszernej wiedzy dotyczącej problematyki introcepcji wartości, tak rzadko poruszanej w literaturze naukowej. Profesor Stefan Kunowski włożył wiele wysiłku w napisanie tej pracy. Jest ona ważnym dziełem i rozpowszechnianie jej należy do powinności każdego pedagoga.

Fragment przedmowy autorstwa Beaty Lenarczyk

 

 

 

 

 

 

W poszukiwaniu wartości. Cz. 1, Ćwiczenia z uczniami / Krystyna Ostrowska. Wyd. 2. Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2000.

Każda epoka uznaje pewne wartości, a inne pozostawia w cieniu. W dzisiejszych czasach coraz większą wagę przywiązujemy do niektórych wartości i staramy się żyć w zgodzie z nimi.

Czym są wartości?

Wartości powodują, że ludzie czują się motywowani do działania.

Wyznaczają kierunek działań i nadają im sens.

Niekiedy ludzie czują się zagubieni, ponieważ nie potrafią określić, co ma dla nich znaczenie, na czym polega wartość, którą chcieliby realizować w życiu. Ćwiczenia zawarte w tej książce mają im pomóc. Pozwalają odróżnić co jest bardziej, a co mniej ważne, co najpierw a co potem realizować.

Książka adresowana jest do specjalistów zajmujących się nauczaniem i terapią dzieci, pomaganiem osobom dorosłym jak również do studentów nauk społecznych: socjologii, psychologii, pedagogiki i resocjalizacji.

Z okładki książki

 

 

Tożsamość teorii wychowania / pod redakcją naukową Jana Papieża. Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2011.

Jednym z celów zbiorowej publikacji jest wykazanie, że współczesna teoria wychowania – mimo interdyscyplinarnego charakteru – zachowuje swoją tożsamość. Tożsamość teorii wychowania pomimo różnorodności ujęć tematów, problemów oraz sposobów definiowania i rozumienia podstawowych pojęć jest gwarantowana przez powszechne stosowanie metody racjonalno-empirycznej. Analiza zebranych w tej publikacji różnorodnych tekstów naukowych z teorii wychowania (pytania o teoretyczność „teorii wychowania”; konteksty teorii wychowania; praktyki wychowania) pokazuje jej wewnętrzną jedność i spójność (tożsamość).

Fragment wstępu autorstwa Jana Papieża

 

 

 

 

 

Oprac. A. Wesołowska

Copyright