ĆWICZENIA WSPOMAGAJĄCE ROZWÓJ DZIECI ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI

Zestawienie bibliograficzne w wyborze

WYDAWNICTWA ZWARTE

  • Alternatywne i wspomagające metody komunikacji / pod redakcją naukową Jacka J. Błeszyńskiego. – Wyd. 3. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2017
  • Ayres, A. Jean : Dziecko a integracja sensoryczna. – Wydanie 3. - Gdańsk : Harmonia Universalis, 2018
  • Baran, Joanna : Pierwsza pomoc dla uczniów z dysortografią : zestaw ćwiczeń dla dzieci z nasilonymi trudnościami w nauce pisowni polskiej : różnicowanie głosek "i" oraz "j". Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2010
  • Barańska, Małgorzata : Kramik : ćwiczenia korekcyjno-kompensacyjne. – Wydanie IV. - Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2020
  • Berman, Tali Field, Rappaport, Abby : Baw się i rośnij! : ponad 200 gier i zabaw, które pomogą dziecku z autyzmem zdobyć podstawowe umiejętności społeczne. – Wydanie I. - Gdańsk : Harmonia Universalis, 2019
  • Bogdanowicz, Marta : Integracja percepcyjno-motoryczna : teoria - diagnoza – terapia. – Wyd. 3. - Warszawa : Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, 2000
  • Bogdanowicz, Marta : Metoda Dobrego Startu. – Wyd. 5. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2004
  • Bogdanowicz, Marta : Metoda Dobrego Startu we wspomaganiu rozwoju, edukacji i terapii pedagogicznej. - Wyd. 1. poszerz. - Gdańsk : Harmonia Universalis, 2014
  • Bogdanowicz, Marta, Barańska, Małgorzata, Jakacka, Ewa : Metoda Dobrego Startu : od piosenki do literki : ćwiczenia. Cz. 1. – Wyd. 5. - Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2012
  • Bogdanowicz, Marta, Barańska, Małgorzata, Jakacka, Ewa : Metoda Dobrego Startu : od wierszyka do rysunku : ćwiczenia. Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, [2008]
  • Bogdanowicz, Marta, Barańska, Małgorzata, Jakacka, Ewa : Metoda Dobrego Startu : od wierszyka do rysunku : zestaw pomocy dydaktycznych dla dzieci 5-letnich. Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2008
  • Bogdanowicz, Marta, Kisiel, Bożena, Przasnyska, Maria : Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka. – Wyd. 6. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2004
  • Bogdanowicz, Marta, Okrzesik, Dariusz : Opis i planowanie zajęć według Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne. – Wydanie IX. - Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia - Grupa Wydawnicza Harmonia, 2020
  • Borsuk-Sorota, Elżbieta, Kruszewska, Aleksandra : Smaczne zabawy buzi i języka : ćwiczenia aparatu artykulacyjnego dla dzieci. Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2014
  • Cieszyńska, Jagoda : Nauka czytania krok po kroku : jak przeciwdziałać dysleksji. Kraków : Wydaw. Naukowe Akademii Pedagogicznej, 2001
  • Davis, Ronald D., Braun, Eldon M., Dar uczenia się : sprawdzona nowa metoda korekcji ADD, problemów z matematyką i pisaniem odręcznym. Poznań : Zysk i S-ka Wydawnictwo, cop. 2006
  • Dittfeld, Bożena : Spróbujmy mówić razem : program profilaktyki logopedycznej : (dla przedszkoli, klas kształcenia zintegrowanego i integracyjnego. – Wyd. 2. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2006
  • Dzieci z zaburzeniami łączonymi : trudne ścieżki rozwoju / red. nauk. Barbara Winczura. – Wyd. 2. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2012
  • Emmons, Polly Godwin, Anderson, Liz McKendry : Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej : zaburzenia rozwojowo-sensoryczne oraz edukacyjne występujące w ramach autyzmu, ADHD, trudności szkolnych oraz zaburzeń dwubiegunowych. Warszawa : Wydawnictwo K.E. Liber, 2007
  • Fenert, Marzena : Ćwiczę, myślę, rozwijam się : trening mowy i myślenia u dzieci z zaburzeniami komunikacji. Kraków : Wydawnictwa Edukacyjne, 2017
  • Franczyk, Anna : Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju : ćwiczenia i zabawy do wykorzystania w pracy dydaktyczno-terapeutycznej dla nauczycieli i terapeutów pracujących z dziećmi o specyficznych potrzebach edukacyjnych. – Wyd. 10. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2017
  • Franczyk, Anna : Zabawy i ćwiczenia na cały rok : propozycje do pracy z dziećmi młodszymi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. – Wyd. 7. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2017
  • Gruszczyk-Kolczyńska, Edyta, Zielińska, Ewa : Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się : książka dla rodziców, terapeutów i nauczycielek przedszkola. – Wyd. 3. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2005
  • Gruszczyk-Kolczyńska, Edyta, Zielińska, Ewa : Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla dzieci, które rozpoczną naukę w szkole. Warszawa : Wydawnictwo Edukacja Polska, 2009
  • Jarosz, Magdalena : Mak i rak : materiały do zabawy z rymami. – Wydanie I. - Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2020
  • Karaskova, Vlasta : Zabawy ruchowe : dla dzieci zdrowych i niepełnosprawnych. Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2007
  • Kołodziej, Lidia : Koordynacja wzrokowo-słuchowo-ruchowa. Warszawa : Wydawnictwo Szkolne PWN, 2017
  • Koscinski, Cara : Interwencje sensoryczno-motoryczne : jak za pomocą ruchu poprawić ogólne funkcjonowanie ciała. Gdańsk : Harmonia Universalis - Grupa Wydawnicza Harmonia, 2019
  • Kosmowska, Barbara : Dzisiaj się bawimy : rewalidacja indywidualna prowadzona metodą dobrego startu : scenariusze zajęć klas I-IV szkoły specjalnej. Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1999
  • Krasoń, Katarzyna, Szafraniec, Grażyna : Dwa światy : ruch dyrektywny i niedyrektywny jako wizualizacja - odkrywanie – poznawanie. Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2002
  • Kujawa, Ewa, Kurzyna, Maria : Metoda 18 struktur wyrazowych w pracy z dziećmi z trudnościami w czytaniu i pisaniu. – Wyd. 5. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1994
  • Kujawa, Ewa, Kurzyna, Maria : Reedukacja dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu : metodą 18 struktur wyrazowych. Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1994
  • Odowska-Szlachcic, Bożenna : Integracja sensoryczna w autyzmie. Gdańsk : Harmonia Universalis - Grupa Wydawnicza Harmonia, 2018
  • Owczarek, Sławomir, Bondarowicz, Marian : Zabawy i gry ruchowe w gimnastyce korekcyjnej. – Wyd. 3. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2001
  • Perchalec-Wykręt, Agata, Sabik, Magdalena : Pierwsze zabawy z integracji sensorycznej dla maluchów. Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia - Grupa Wydawnicza Harmonia, 2018
  • Pomirska, Zofia : Wygraj z dysortografią : zbiór ćwiczeń usprawniających umiejętność poprawnego pisania - przeznaczony dla uczniów gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych, ich nauczycieli i rodziców. Kielce : Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, cop. 2005
  • Różańska-Gał, Anna : Mój dzień : program zajęć stymulująco-terapeutycznych dla dzieci ze znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną. – Wydanie I. - Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2017
  • Rutkowska, Renata Zofia : Zestaw ćwiczeń do zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla dzieci w wieku 10-12 lat. – Wydanie VII. - Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2019
  • Sabik, Magdalena, Szczypczyk, Anna : Zabawy dla dzieci z autyzmem. – Wyd. 3. - Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2016
  • Sher, Barbara : Codzienne gry i zabawy dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego : 100 zajęć wzmacniających dzieci z problemami sensorycznymi. Gdańsk : Harmonia Universalis, 2018
  • Sher, Barbara : Gry i zabawy we wczesnej interwencji : ćwiczenia dla dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i przetwarzania sensorycznego. – Wyd. 2. - Gdańsk : Harmonia Universalis, 2014
  • Skorek, Ewa Małgorzata : Reranie : profilaktyka, diagnoza, korekcja. – Wyd. 2. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2003
  • Sprawka, Romana, Graban, Joanna : Logopedyczne zabawy grupowe : dla dzieci od 4 do 7 lat. – Wyd. 2. - Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2005
  • Stadnicka, Janina : Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową. Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1998
  • Szmalec, Jacek : Efektywność terapii integracji sensorycznej w usprawnianiu rozwoju ruchowego i kształtowaniu gotowości szkolnej dzieci 5-6- letnich. – Wydanie pierwsze. - Warszawa : Difin, 2019
  • Szłapa, Katarzyna, Tomasik, Iwona, Wrzesiński, Sławomir : Krok po kroku : jak rozwijać mowę dziecka : zabawy do terapii opóźnionego rozwoju mowy dla rodziców i terapeutów. – Wyd. 2. - Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2016
  • Szybkowska, Marta : Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w przedszkolu : elementy integracji sensorycznej. Warszawa : PWN Wydawnictwo Szkolne, 2017
  • Terapie wspomagające rozwój osób z autyzmem / red. nauk. Jacek J. Błeszyński. – Wyd. 2. -  Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2005
  • Tońska-Szyfelbein, Anna : Opowiedz o... : terapia zaburzeń mowy u dzieci z afazją, dysfazją dziecięcą lub opóźnionym rozwojem mowy. – Wyd. 3 popr. - Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2013
  • Wiącek, Renata : Dzieci nadpobudliwe psychoruchowo w wieku przedszkolnym : program terapii i wspomagania rozwoju oraz scenariusze zajęć. – Wyd. 2. - Kraków : "Impuls", 2005
  • Winczewski, Piotr : Zabawy i gry ruchowe : dla dzieci poruszających się na wózkach inwalidzkich. Kielce : Wydawnictwo Jedność, cop. 2013

ARTYKUŁY Z WYDAWNICTW ZWARTYCH

  • Czajkowska, Dorota, Tymińska, Elżbieta : Żabki - usprawnianie ogólnej koordynacji ruchów, [w:] Terapia pedagogiczna. T. 2, Zagadnienia praktyczne i propozycje zajęć / pod red. nauk. Ewy Małgorzaty Skorek. – Wyd. 3. - Kraków : "Impuls", 2007. – S. 148-149
  • Grześ, Alicja, Świercz, Bożena : Spotkanie z Calineczką - zajęcia dla dzieci zahamowanych emocjonalnie, [w:] Terapia pedagogiczna. T. 2, Zagadnienia praktyczne i propozycje zajęć / pod red. nauk. Ewy Małgorzaty Skorek. – Wyd. 3. - Kraków : "Impuls", 2007. – S. 154-157
  • Markiewicz, Mirosława : Zajęcia dla dzieci z zaburzeniami w sferze emocjonalno-społecznej, [w:] Terapia pedagogiczna. T. 2, Zagadnienia praktyczne i propozycje zajęć / pod red. nauk. Ewy Małgorzaty Skorek. – Wyd. 3. - Kraków : "Impuls", 2007. – S. 165-167
  • Markiewicz, Mirosława: Zajęcia usprawniające funkcjonowanie analizatora kinestetyczno-ruchowego, [w:] Terapia pedagogiczna. T. 2, Zagadnienia praktyczne i propozycje zajęć / pod red. nauk. Ewy Małgorzaty Skorek. – Wyd. 3. - Kraków : "Impuls", 2007. – S. 150-151
  • Zabawy sprzyjające socjalizacji w małych grupach rówieśniczych, [w:] Olechnowicz, Hanna : Terapia dzieci z niepełnosprawnością intelektualną : programy i metody. Warszawa : Wydaw. Naukowe PWN, 2010. - S. 253-372

ARTYKUŁY Z CZASOPISM

  • Appelt, Karolina : Wsparcie dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Remedium 2017 nr 1 s. 1-5
  • Błaszczyk-Kowalska, Sylwia, Gacka, Ewa : Rozwój komunikacji językowej u dzieci z zespołem Aspergera. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 2015 nr 10 s. 3-13
  • Gelleta-Mac, Izabela : Wspomaganie rozwoju dziecka. Wychowanie w Przedszkolu 2007 nr 8 s. 12-[17]
  • Gelleta-Mac, Izabela : Zabawy i ćwiczenia wspierające rozwój dziecka. Wychowanie w Przedszkolu 2008 nr 1 s. 28-29
  • Grzegorczyk-Dłuciak, Nela : WWR - twór słaby czy optymalny? Psychologia w Szkole 2010 nr 2 s. 141-150
  • Grzegorczyk-Dłuciak, Nela, Kuliga-Musioł, Ewa : Kurs II : wczesne wspomaganie rozwoju dziecka niepełnosprawnego. Psychologia w Szkole 2009 nr 3 s. 46-51
  • Grzegorczyk-Dłuciak, Nela, Kuliga-Musioł, Ewa : Kurs II : wczesne wspomaganie rozwoju dziecka niepełnosprawnego : diagnoza i metody. Cz. 2. Psychologia w Szkole 2009 nr 4 s. 68-75
  • Grzegorczyk-Dłuciak, Nela, Kuliga, Ewa : Kurs II : wczesne wspomaganie rozwoju dziecka niepełnosprawnego. [Cz. 3]. Psychologia w Szkole 2010 nr 1 s. 55-59
  • Grzegorczyk-Dłuciak, Nela, Kuliga, Ewa : WWR... czy to w ogóle jest możliwe? Psychologia w Szkole 2010 nr 2 s. 125-134
  • Jurewicz, Monika : Formy pomocy dzieciom ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Nowa Szkoła 2008 nr 5 s. 34-39
  • Kubala-Kulpińska, Aleksandra : Jak organizować terapię pedagogiczną? Życie Szkoły 2013 nr 9 s. 10-13
  • Kuliga, Ewa : Współpraca z rodzicami w WWR. Psychologia w Szkole 2010 nr 2 s. 135-140
  • Kupiec Monika: Metoda projektu w nauczaniu dzieci z trudnościami w nauce. Życie Szkoły 2013 nr 11 s. 4 – 5
  • Lubomirska, Krystyna : Wspomaganie rozwoju dziecka. Wychowanie w Przedszkolu 2008 nr 1 s. 5-9
  • Maj, Agnieszka : Rola zajęć technicznych w terapii dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Życie Szkoły 2012 nr 10 s. 4-6
  • Marszałek, Lidia, Moraczewska Barbara : Znaczenie zabawy w rozwoju dziecka z niepełnosprawnością [Cz. 1]. Szkoła Specjalna 2008 nr 1 s. 39-49
  • Marszałek, Lidia, Moraczewska Barbara : Znaczenie zabawy w rozwoju dziecka z niepełnosprawnością. Cz. 2. Szkoła Specjalna 2008 nr 3 s. 201-210
  • Mięgoć, Małgorzata : Zabawa w pracy z dziećmi z trudnościami w rozwoju.
  • Szkoła Specjalna 2004 nr 1 s. 49-53
  • Oszwa Urszula: Metody pracy z dysleksją. Remedium 2001 nr 11 s. 10 – 12
  • Parakiewicz, Anna : Zabawy kontaktowe a rozwijanie kompetencji komunikacyjnych. Wychowanie w Przedszkolu 2018 nr 6 s. 62-64
  • Przybyszewska, Joanna : Doskonalenie percepcji wzrokowej i spostrzegania wzrokowego u dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Szkoła Specjalna 2010 nr 5 s. 368-374
  • Puszczałowska-Lizis, Ewa : Terapia integracji   sensorycznej uczniów  o  specjalnych potrzebach   Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne 2012 nr 11 s. 16-20
  • Stolarski, Krzysztof : Gry dydaktyczne dla dzieci i młodzieży z niesprawnym narządem słuchu. Szkoła Specjalna 2006 nr 3 s. 216-224
  • Tuszyńska-Bogucka, Wioletta, Bogucki, Jacek : Metody pracy z dzieckiem przewlekle chorym. Cz. 2. Remedium 2016 nr 7/8 s. 27-29
  • Wruk, Sylwia : Zabawy wspomagające rozwój umysłowy. Wychowanie w Przedszkolu. 2004 nr 4 s. 34-36

oprac. A. Wesołowska

 

Copyright