Regulamin konkursu “Booktalking” – zainspiruj się książką

Czym jest BOOKTALKING???

To forma promocji dowolnie wybranej książki, zachęta do jej przeczytania, rodzaj reklamy; może uwzględniać prezentację bohaterów, fabuły czy kilku scen z książki tak, by widzowie zechcieli po nią sięgnąć; J. Skawińska i W. Syguła podają, że istotą tej metody jest prezentacja książki i niedługa gawęda (opowieść) o niej. Reklamowaną książkę trzymać należy przed sobą, utrzymując kontakt wzrokowy ze słuchaczami. H. Langer zwraca uwagę, że jedyną bezsprzeczną regułą book-talkingu jest „nieujawnianie wszystkich informacji o dziele (…), ale uwzględnianie tylko „kuszących” fragmentów lektury”. Chodzi o to, by zaciekawić odbiorcę. Stosuje się w tym celu „haczyki”, czyli wszystko to, co spowoduje zapamiętanie utworu, przez co przykuwa się uwagę słuchaczy i utrzymuje ich zainteresowanie oraz to, co umożliwia uzasadnienie pobudek czytania książek. Autorka wskazuje 4 główne sposoby pisania gawęd, tj. streszczenie fabuły, prezentacja głównego bohatera, naszkicowanie kilku scen czy oddanie nastroju książki. Co ciekawe można ich używać osobno bądź w dowolnych konfiguracjach połączeń. Unikać należy opowiadania o książce, której się nie czytało i takiej, której się zwyczajnie nie lubi. Niezwykle istotne jest zakończenie, dlatego dobrym pomysłem, w ocenie H. Langer, jest podanie na koniec tytułu omawianego utworu w myśl reguły, że najlepiej zapada w pamięć ostatnie zdanie. Dobre wrażenie na słuchaczach wywiera „wygłaszanie gawędy z pamięci”, co nie musi być równoznaczne z precyzyjnym pamięciowym przyswojeniem tekstu. Ważne by „nawet tekst czytany znać w stopniu pozwalającym na oderwanie od niego wzroku”. J. Skawińska i W. Syguła podpowiadają, że można pomóc sobie niewielką „ściągawką” zamocowaną z tyłu książki (mogą tam być zawarte np. imiona bohaterów, nazwy miejsc itp.). Autorki podają garść praktycznych rad pozwalających taką reklamę skonstruować. Na początek dobrze zaprezentować autora i tytuł książki, można przedstawić jakiś interesujący cytat odnoszący się do bohatera, okrzyk wyrażający silne emocje, odwołać się do wspólnych doświadczeń, a w przypadku książek sensacyjnych użyć mocnego akcentu np. TRUP! Podpowiadają też jak prezentować swoją „reklamę”. Mianowicie należy mówić nieskomplikowanymi, niezbyt długimi i niosącymi prosty przekaz zdaniami. Unikać przesadnego patosu. Nie wprowadzać zbyt wielu postaci. Powtarzać tytuł książki i nazwisko autora, by ułatwić odbiorcom ich zapamiętanie. Wykorzystać interesujący sposób opowiadania, ale też wystrzegać się nagłej zmiany nastroju. Chodzi o to, by stworzyć prezentację równie interesującą, co dobra telewizyjna reklama. J. Skawińska i W. Syguła podobnie jak H. Langer zwracają uwagę na stosowanie w book-talkingu tzw. haków, jak np.: zawieszenie głosu (przerwanie gawędy w najbardziej interesującym momencie), definiowanie (można zadać pytanie i dać na nie odpowiedź), współodczuwanie (odwołanie do wspólnych przeżyć, w tym wypadku można zacząć od słów „Na pewno znacie to uczucie kiedy…”), rekwizyty, dochodzenie analogicznie jak ma to miejsce w filmie kryminalnym (prezentujemy podejrzanych, zdarzenie, przebieg akcji, a rozwiązanie zagadki polecamy odszukać w prezentowanej pozycji), odczytanie fragmentu lektury (w tym wypadku powinien to być tzw. pewniak, najbardziej interesujący i emocjonujący opis). Stosując tę metodę promocji książki należy mieć książkę, o której się mówi, w sposób interesujący rozpocząć i zakończyć swoją opowieść, starać się mówić spokojnie i opanować tremę, unikać powtórzeń, brać przykład z dobrych recenzji i dobrze się przy tym bawić. Autorki podpowiadają też by unikać stylu naukowego, zdradzania zakończenia i dzielenia książek na adresowane wyłącznie dla chłopców bądź przeciwnie tylko dla dziewcząt. Powodzenia!!!

Oprac. A. Wesołowska

Bibliografia:

• Langer H., Booktalking może przygotować każdy – rady dla początkujących gawędziarzy. Część pierwsza, Poradnik bibliotekarza 2004, nr 10, s. 28-30.

• Langer H., Booktalking może przygotować każdy – rady dla początkujących gawędziarzy. Część druga, Poradnik bibliotekarza 2004, nr 11, s. 31-33.

• Skawińska J., Syguła W., Reklama książki metodą book-talking. Biblioteka w szkole 2002, nr 5, s. 29.

REGULAMIN KONKURSU CZYTELNICZEGO

„Booktalking” – zainspiruj się książką”

Organizator: Biblioteka Pedagogiczna w Ciechanowie Filia w Mławie.

Uczestnicy: Uczniowie klas VII-VIII szkół podstawowych oraz młodzież szkół ponadpodstawowych powiatu mławskiego.

Cele konkursu:

·         niebanalna promocja czytelnictwa,

·         rozbudzenie zainteresowań czytelniczych,

·         rozwijanie umiejętności z zakresu technologii informacyjnej i komunikacyjnej,

·         prezentacja i promowanie młodych talentów,

·         rozwój wyobraźni i kreatywności uczniów,

·         doskonalenie umiejętności autoprezentacji;

Termin nadesłania prac: 31 Maj 2023

Rozstrzygnięcie konkursu i ogłoszenie wyników: Czerwiec 2023

Zasady uczestnictwa:

·         W konkursie mogą wziąć udział uczniowie klas VII-VIII szkół podstawowych oraz młodzież szkół ponadpodstawowych powiatu mławskiego;

·         Zadaniem uczestnika konkursu jest samodzielne przygotowanie krótkiego nagrania stanowiącego ustną prezentację dowolnie wybranej książki metodą booktalkingu. Wypowiedź nie może przekroczyć 5 minut;

·         Praca powinna posiadać jednego autora, każdy uczestnik może nadesłać tylko jedną pracę;

·         Uczestników oceniać będzie Jury powołane przez Organizatora konkursu;

·         Powołana komisja dokona oceny wg następujących kryteriów: walory artystyczne, kreatywność, ujęcie tematu, dobór słownictwa, poprawność językowa, modulacja głosu, budowanie napięcia i tworzenie odpowiedniej atmosfery oraz przekazanie emocji, kompozycja, ogólny wyraz artystyczny;

·         Do zgłaszanych na konkurs prac należy dołączyć informacje o autorze pracy (załącznik 1);

·         Zgłoszone do konkursu prace nie mogą być wcześniej nagradzane i publikowane;

·         Film można wysłać mailem na adres: wypozyczalnia@bpmlawa.edu.pl. bądź też nagrać go na nośnik elektroniczny umożliwiający odtworzenie. W obu przypadkach film powinien być opisany: imieniem i nazwiskiem, nazwą szkoły i klasą. W przypadku nośników elektronicznych (płyta, pendrive) prosimy o ich dostarczenie do siedziby Organizatora (Mława, ul. Sądowa 3a);

·         Film zgłaszany do konkursu może być nagrany w dowolnej technice (np. przy użyciu kamery cyfrowej, cyfrowego aparatu fotograficznego lub telefonu komórkowego). Uczestnik konkursu może zgłosić tylko jeden film;

·         Prace konkursowe nie podlegają zwrotowi (z wyjątkiem pendriva);

·         Filmy wadliwej jakości, których odtworzenie nie będzie możliwe zostaną wycofane z konkursu;

·         Najlepsze prace zostaną nagrodzone przez Organizatora. Laureaci I, II i III miejsca otrzymają nagrody rzeczowe oraz dyplomy. Pozostałym uczestnikom konkursu zostaną wręczone dyplomy z podziękowaniem za udział w konkursie;

·         Wyniki konkursu zostaną ogłoszone na stronie internetowej Biblioteki Pedagogicznej w Mławie www.bpmlawa.edu.pl i bibliotecznym facebooku;

·         Uczestnicy konkursu zostaną telefonicznie lub mailowo powiadomieni o terminie i miejscu jego rozstrzygnięcia.

·         Przystąpienie do konkursu jest równoznaczne z akceptacją warunków niniejszego regulaminu i jednocześnie oświadczeniem, że wykorzystane w pracy materiały nie naruszają praw autorskich. Uczestnicy konkursu wyrażają zgodę na wykorzystanie swoich danych osobowych oraz wizerunku na potrzeby promocji konkursu lub biblioteki zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U.  z 2016 r., poz. 922 ze zm.) oraz Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych (RODO) oraz uchylenia dyrektywy 95/46WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) przez Organizatora w celach związanych z przeprowadzaniem konkursu.

·         Zgłoszenie pracy na konkurs jest równoznaczne z przekazaniem praw autorskich na rzecz Organizatora tj. Biblioteki Pedagogicznej w Mławie i wyrażeniem zgody na jej wykorzystanie do publikacji i promocji konkursu bądź biblioteki.

Serdecznie zapraszamy do udziału w konkursie!!!

Szczegółowe informacje odnośnie konkursu można uzyskać pod nr tel. 23 654 32 82 (osoba do kontaktu A. Mierzwa) lub drogą elektroniczną: a.mierzwa@bpmlawa.edu.pl.

ZAŁĄCZNIKI

Załącznik 1

INFORMACJE O AUTORZE PRACY:

………………………………………………………………………………………………………………

(imię i nazwisko autora pracy)

………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

(nazwa i adres szkoły, klasa)

………………………………………………………………………………………………………………………………………………..            

(nauczyciel sprawujący opiekę nad projektem – imię i nazwisko oraz adres e-mailowy)

Załącznik 2

OŚWIADCZENIE PEŁNOLETIEGO UCZESTNIKA

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

(imię i nazwisko uczestnika)

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

(ucznia szkoły)

Wyrażam zgodę na mój udział w konkursie „Booktalking” – zainspiruj się książką”. Organizatorem konkursu jest Biblioteka Pedagogiczna w Mławie.

Oświadczam, iż zapoznałem się z regulaminem konkursu i akceptuję jego postanowienia oraz wyrażam zgodę na opublikowanie w mediach mojego wizerunku i danych osobowych, a także wykorzystanie przez Organizatora w celach promocyjnych i informacyjnych wszelkich prac i materiałów, które zostały wykonane przeze mnie w trakcie trwania i na potrzeby akcji.

……………………………………………………………..

                                                                                (data i podpis uczestnika)

Załącznik 3

OŚWIADCZENIE RODZICA/ OPIEKUNA

Wyrażam zgodę na udział mojego dziecka:

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

(imię i nazwisko)

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

(ucznia szkoły)

w konkursie „Booktalking” – zainspiruj się książką”, którego organizatorem jest Biblioteka Pedagogiczna w Mławie.

Oświadczam, iż zapoznałem się z regulaminem konkursu i akceptuję jego postanowienia oraz wyrażam zgodę na opublikowanie w mediach wizerunku i danych osobowych mojego dziecka, a także wykorzystanie przez Organizatora w celach promocyjnych i informacyjnych wszelkich prac i materiałów, które zostały przez moje dziecko wykonane w trakcie trwania i na potrzeby akcji.

……………………………………………………………..

                                                                                (data i podpis rodzica /opiekuna)

Cookies and privacy policy

The website uses cookies for the purposes necessary for the proper operation of the site, customization of the site to individual user preferences and statistics. Disabling the storage of cookies is possible in the settings of each web browser, so that no information will be collected. If you do not agree to save information in cookies, you should leave the site.

Select the cookies you accept
Powrót