ROZWIJANIE ORIENTACJI PRZESTRZENNEJ 

Orientacja przestrzenna : karty pracy i ćwiczenia : poziom 1 / Marta Pągowska. Warszawa : Wydawnictwo Szkolne PWN, 2016.

„Publikacja „Orientacja przestrzenna” zawiera materiały służące utrwalaniu znajomości schematu własnego ciała oraz ciała innej osoby, rozwijaniu umiejętności oceny położenia przedmiotów względem własnego ciała oraz względem drugiej osoby, kształtowaniu i rozwijaniu umiejętności oceny stosunków przestrzennych między obiektami i w obrębie obiektów. Materiał przeznaczony jest dla uczniów z umiarkowaną lub znaczną niepełnosprawnością intelektualną. Integralną częścią publikacji są propozycje ćwiczeń i zabaw ruchowych, które służą kształtowaniu i rozwijaniu u dziecka orientacji przestrzennej i kierunkowej. Tematyka: szkoła, dom, pomieszczenia mieszkalne, ulica, plac zabaw, park, ogród, pory roku, owoce, warzywa, figury geometryczne, ubrania, części ciała, święta”.

Z okładki książki

 

 

 

Orientacja przestrzenna / Lidia Kołodziej, Elżbieta Zgondek. Warszawa : Wydawnictwo Szkolne PWN, 2017.

"Orientacja przestrzenna" to publikacja przeznaczona dla 2 grup wiekowych: 3 i 4-latków oraz 5 i 6-latków. W książce zawarte zostały ćwiczenia i zabawy ułatwiające poznanie samego siebie, ćwiczenia orientacji w schemacie ciała drugiej osoby, ćwiczenia umiejętności określania stosunków zachodzących w przestrzeni. Przygotowany zestaw dziesięciu scenariuszy ma pomóc zredukować trudności wykryte u dziecka. Scenariusze mają otwartą formułę, co oznacza, że można je realizować w różnych porach dnia i wybierać propozycje zgodne z wiekiem i możliwościami dzieci. Integralną częścią książki są również karty pracy, kolorowe materiały pomocnicze do pracy z grupą oraz gazetka informacyjna dla rodziców.

Z okładki książki

 

 

 

 

Opis i planowanie zajęć według Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne / Marta Bogdanowicz, Dariusz Okrzesik. Wydanie IX. Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia - Grupa Wydawnicza Harmonia, 2020.

„W książce tej znajdą Czytelnicy bardzo praktyczny materiał pomocny przy prowadzeniu zajęć Metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne. Zawarte są tu opisy konkretnych ćwiczeń i różnych ich wariantów, propozycje opracowywania pojedynczych zajęć oraz planowania zajęć w cyklu rocznym z wykorzystaniem Metody Ruchu Rozwijającego. (…) Zgromadzony tu materiał jest owocem około dwudziestu lat pracy opartej na Metodzie Ruchu Rozwijającego”.

Fragment „Zamiast wstępu”

 

 

 

 

Kramik : ćwiczenia korekcyjno-kompensacyjne / Małgorzata Barańska. Wydanie IV. Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2020.

"Kramik" powstał z myślą o uczniach młodszych klas szkoły podstawowej, których rozwój przebiega nieharmonijnie lub z opóźnieniem. Ćwiczenia służą rozwijaniu percepcji wzrokowej i słuchowej, kształceniu orientacji przestrzennej, usprawnianiu motoryki małej i trenowaniu pamięci. Zadania mają urozmaicony charakter: polegają na rozwiązywaniu krzyżówek i łamigłówek, uzupełnianiu diagramów czy wyszukiwaniu różnic. Książeczka zawiera też zabawne wierszyki i sympatyczne ilustracje. Całość została opracowana tak, aby uczeń wykonując polecania, nie tylko doskonalił ważne umiejętności, ale także przyjemnie spędzał czas. Z książki mogą korzystać nauczyciele na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych zarówno indywidualnych, jak i grupowych.

Z okładki książki

 

 

 

 

Orientacja przestrzenna : ćwiczenia rozwijające i kształtujące procesy poznawcze / Magdalena Hinz. - Wydanie I. - Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2019.

„W niniejszej książce znajdują się ćwiczenia kształtujące i utrwalające umiejętność określania położenia przedmiotów i osób przedstawionych na obrazkach. Odpowiadając na pytania nauczyciela, uczeń najpierw mówi, co lub kto znajduje się w określonym miejscu, a potem samodzielnie określa położenie czegoś lub kogoś, używając wyrazów: „obok”, „między”, „za”, „przed”, „nad”, „pod”, „na”, „w”, „przy”.

Z okładki książki

 

 

 

 

 

 

Zabawy i ćwiczenia na cały rok : propozycje do pracy z dziećmi młodszymi o specjalnych potrzebach edukacyjnych / Anna Franczyk, Katarzyna Krajewska. - Wyd. 7. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2017.

„Publikacja opracowana przez pedagogów pracujących z dziećmi specjalnej troski w przedszkolu z grupami integracyjnymi. Zawierają te elementy, które w naszej pracy – pedagogów specjalnych i terapeutów – są najbardziej istotne. Proponowany cykl zabaw i ćwiczeń obejmuje cztery obszary pracy terapeutyczno-stymulacyjnej: ćwiczenia i zabawy rozwijające i usprawniające percepcję wzrokową i koordynację wzrokowo-ruchową; ćwiczenia i zabawy rozwijające i usprawniające percepcję i pamięć słuchową, koordynację słuchowo-ruchową, oraz zabawy i ćwiczenia rozwijające mowę i myślenie; ćwiczenia i zabawy orientacji zmysłowej, przestrzennej i kierunkowej; ćwiczenia i zabawy w zakresie sprawności ruchowej. (…)”.

Fragment Wstępu

 

 

 

 

Dziecięca matematyka : książka dla rodziców i nauczycieli / Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, Ewa Zielińska. Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1997.

„Życie bez przestrzeni jest niemożliwe, a jej drastyczne ograniczenie ludzie odczuwają jako najwyższą karę.  Od urodzenia ludzie uczą się rozumieć przestrzeń, w której żyją, gdyż tylko w ten sposób mogą nad nią panować i zaspokajać wszystkie swoje potrzeby. Poznawanie przestrzeni jest tak wtopione w codzienne doświadczenia, że dorośli nie maja świadomości tego procesu”.

Fragment rozdziału 3, Orientacja przestrzenna, s. 13.

 

 

 

 

 

Wychowanie i wspieranie rozwoju małych dzieci w domu, żłobku i przedszkolu / pod red. Anny Mikler-Chwastek. Warszawa : Difin, 2017.

„Wychowanie i wspomaganie rozwoju małego dziecka to długotrwały proces, na który ma wpływ wiele czynników biologicznych i społecznych. Na część z nich rodzice, opiekunowie i nauczyciele nie mają wpływu, gdyż są one zależne od przemian fizjologicznych, genów czy sytuacji losowych. Jednak o procesie wychowania oraz organizacji zabaw i sytuacji wspomagających poszczególne sfery funkcjonowania mogą decydować świadomie, korzystnie wpływając na przebieg rozwoju małego dziecka. Zatem zarówno rodzice, opiekunowie, jak i nauczyciele powinni wiedzieć, jakie mechanizmy rządzą poszczególnymi sferami rozwoju psychoruchowego oraz na co powinni zwrócić szczególną uwagę, organizując proces dydaktyczny, zabawy i czas wolny”.

Fragment Wprowadzenia

 

 

 

 

Terapia pedagogiczna. T. 1, Zaburzenia rozwoju psychoruchowego dzieci / pod red nauk. Ewy Małgorzaty Skorek. Wyd. 2. Kraków : "Impuls", 2007.

„Pierwszy tom opracowania został poświęcony tym rodzajom zaburzeń rozwoju psychoruchowego dzieci, które leżą u podłoża ich trudności w uczeniu. Autorki wyczerpująco przedstawiają nie tylko najczęściej występujące objawy parcjalnych zaburzeń rozwoju, m.in.: percepcji słuchowej, artykulacji, spostrzeżeń wzrokowych, rozwoju ruchowego, lateralizacji, orientacji przestrzennej oraz często współtowarzyszące tym nieprawidłowościom lub stanowiące wtórne do nich zaburzenia w postaci nadpobudliwości i zahamowania psychoruchowego, ale także omawiają konsekwencje tych zaburzeń w procesie uczenia się, którymi są: dysleksja, dysgrafia, dysortografia oraz specyficzne trudności w uczeniu się matematyki”.

Fragment Wprowadzenia

 

 

 

 

Terapia pedagogiczna. T. 2, Zagadnienia praktyczne i propozycje zajęć / pod red. nauk. Ewy Małgorzaty Skorek. - Wyd. 3. - Kraków : "Impuls", 2007.

„Drugi tom stanowi przegląd wybranych metod stosowanych w terapii pedagogicznej oraz zawiera obszerny materiał metodyczny mogący wzbogacić warsztat pracy terapeutycznej z dziećmi. (…) Scenariusze zajęć zostały opracowane z myślą o pracy z dziećmi przejawiającymi zaburzenia percepcji wzrokowej, słuchowej, z zaburzeniami artykulacyjnymi, orientacji przestrzennej i lateralizacji oraz koordynacji ruchowej. Przedstawiono ponadto propozycje zajęć z dziećmi z zaburzeniami w sferze emocjonalno-społecznej oraz scenariusz zajęć z dziećmi mającymi trudności z ortografią.

Fragment Wprowadzenia

 

oprac. A. Wesołowska

Copyright