MACIERZYŃSTWO

Macierzyństwo w kontekście zmian społecznych / Aleksandra Maciarz.

Warszawa : Wydawnictwo Akademickie "Żak", 2004.

 

(…) Macierzyństwo nadal jest posłannictwem kobiety, ale jeśli ma ona je tworzyć zgodnie z duchem czasu i wizją rozwoju społecznego, to musi mieć możność uczestniczenia w tym rozwoju. Książka ta została poświęcona różnym aspektom macierzyństwa ujętym w kontekście społecznych zmian. W jej treści zawarłam swoje przemyślenia powstałe w wyniku studiów literatury, odbioru informacji z mediów, prowadzonych badań oraz obserwacji i doświadczeń zdobytych w roli pedagoga, kobiety i matki.

Fragment Wstępu

 

 

 

 

 

Macierzyństwo wobec dziecka niepełnosprawnego intelektualnie / Małgorzata Karwowska.

Bydgoszcz : Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 2007.

 

(…) Autorka niniejszej pracy uczyniła przedmiotem swoich badań, analiz i rozważań teoretycznych jakość macierzyństwa wobec dziecka niepełnosprawnego intelektualnie. W przygotowanym projekcie badań starała się ująć te aspekty diagnozowanej jakości macierzyństwa, które uznała za najbardziej znaczące ze względu na dobro niepełnosprawnego dziecka i jego matki. Jakość macierzyństwa ujęła w kontekście wartości środowiska rodzinnego, w którym żyje matka i dziecko, oraz więzi matki z innymi ludźmi, a także wsparcia uzyskiwanego od nich.

Fragment Wstępu

 

 

 

 

 

Moje dziecko ma autyzm : opowieści matek / redakcja Maggi Golding, Jill Stacey ; tłumaczenie Maria Moskal. - Wydanie I. - Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2019.

 

Źródło inspiracji dla rodziców dzieci z autyzmem

Wychowywanie dzieci z autyzmem stawia wiele wyzwań przed ich rodzicami, którzy często spotykają się z niezrozumieniem i muszą się tłumaczyć ze swoich strategii wychowawczych. Doświadczenie innych rodziców dzieci z ASD może więc stanowić cenne źródło inspiracji i wsparcie w trudnym procesie wychowania. Książka Moje dziecko ma autyzm zawiera opowieści matek osób z autyzmem z różnych zakątków świata – od Ameryki po Australię. To zbiór poruszających historii o lepszych i gorszych momentach życia rodzinnego oraz o zmianach w postrzeganiu autyzmu przez społeczeństwo.

Oddając głos matkom dzieci z autyzmem, Maggi Golding i Jill Stacey obalają stereotypowy pogląd, że autyzm stanowi wynik błędów wychowawczych. Ich książka daje rodzicom poczucie, że są częścią wspierającej się międzynarodowej społeczności, wierzącej w moc rodzicielskiego uczucia. Jednocześnie ukazuje zarówno uwarunkowaną kulturowo różnorodność, jak i uniwersalność doświadczenia rodzica dziecka z ASD.

Z okładki książki

 

 

Nastoletnie matki : psychologiczne aspekty ciąży, porodu i połogu / Mariola Bidzan.

Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2007.

 

„Zjawisko późnych ciąż spowodowało nieco mniejsze zainteresowanie problemem niezmiernie ważnym, jakim są ciąże nastolatek. Nie stanowią one wprawdzie tak dużego procentu, jak ciążę kobiet starszych, rodzących po 35 r.ż., niemniej, powinny się stać w dużo większym stopniu, niż ma to miejsce obecnie, obiektem zainteresowania nie tylko ginekologów i położników, ale także psychologów, pedagogów, socjologów, księży, jak również szeroko rozumianego otoczenia nastolatek borykających się z tym problemem, a więc rodziców, dziadków, dalszej rodziny, przyjaciół, koleżanek i kolegów. (…)”.

Fragment Wstępu

 

 

 

 

 

Rola wychowawcza matki w edukacji domowej / Marzena Zakrzewska.

Warszawa : Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna "Adam", 2013.

 

„(…) Problem badawczy tej rozprawy doktorskiej koncentruje się na osobie matki jako podmiocie wychowania w rodzinie. Doprecyzowaniem tego problemu jest ukierunkowanie badań na rodziny, w których prowadzona jest edukacja domowa. Można przyjąć na wstępie do całości badań teoretyczne założenie, że edukacja domowa, jako forma wychowania dzieci wymagająca większego zaangażowania rodziców, może funkcjonować tylko w takich rodzinach, których podstawą jest małżeństwo partnerskie. (…) Tak rozumiane partnerstwo zakłada, że oboje małżonkowie są równorzędnymi członkami diady małżeńskiej, wspólnie decydują o wspólnych sprawach i wzajemnie się wspierają (…)”.

Fragment Wstępu

 

 

 

 

Matki i córki : nie przestawaj mnie kochać : poradnik dla matek dorastających córek / Ann F. Caron ; przekł. Małgorzata Ojrzyńska. - Wyd. 2. - Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2003.

Problem stosunków między matką i córką może absorbować kobietę w ciągu całego jej życia. Ale więź ta staje się najważniejsza w przełomowych latach dojrzewania, kiedy nastolatka uczy się nawiązywać zdrowe, dojrzałe więzi z innymi.

„Moje stosunki z matką w okresie dojrzewania były bardzo złe i boleję nad tym do dziś. Matka nigdy nie rozmawiała ze mną, nigdy nie zapytała, jak sobie radzę. Modlę się, żebym umiała lepiej postępować wobec mojej córki”.

„Pamiętam z okresu dojrzewania jakieś połączenie szacunku i lęku. Czułam się gorsza i chciałam jej dorównać”.

„Kochałam matkę i nienawidziłam jej”.

Dojrzewanie to jeden z wielu etapów w życiu kobiety, kiedy na nowo określa ona swoje stosunki z matką. Wyjście z tego okresu z poczuciem niezależności przy zachowaniu bliskiego związku z matką okazuje się wielką sztuką i wyzwaniem zarówno dla obu stron.

Ta książka ma ułatwić kobietom przejście przez ten trudny czas. Głosy córek, matek, ekspertów są wplecione w jej treść w taki sposób, aby wskazać drogę, która pozwoli zarówno matkom, jak i córkom na wzajemną miłość.

Z okładki książki

 

Pedagogika rodziny : obszary i panorama problematyki / Stanisław Kawula, Józefa Brągiel, Andrzej W. Janke. - Wyd. 2 popr. i uzup. - Toruń : Wydaw. Adam Marszałek, cop. 2005.

 

(…) Przygotowany zbiór studiów stanowi szkic i przyczynek do pedagogiki rodziny współczesnej. Całość nosi znamiona podręcznika i to z trzech powodów; - po pierwsze, zawiera podstawowe kompendium wiedzy na temat rodziny jako grupy i instytucji opiekuńczo-wychowawczej, po drugie, ukazuje przykłady i omówienia wyników badań empirycznych nad wychowawczym funkcjonowaniem rodziny współczesnej (zwłaszcza polskiej); po trzecie, podaje propozycje metodologiczne dla analizy rodziny jako układu wychowawczego i edukacyjnego. Do badań diagnostycznych mogą okazać się przydatne również załączone przykładowo kluczowe terminy, jako narzędzie pomiaru pedagogicznego.

Fragment Wstępu S. Kawuli

 

oprac. A. Wesołowska

Copyright