Dzieciństwo bez przemocy

Zestawienie bibliograficzne w wyborze

DZIECIŃSTWO BEZ PRZEMOCY

Zestawienie bibliograficzne w wyborze

WYDAWNICTWA ZWARTE

  • Agresja w szkole / redakcja naukowa Maria Libiszowska-Żółtkowska, Krystyna Ostrowska. – Wydanie drugie. – Warszawa : Difin, 2019
  • Andrzejewska, Anna : Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych : aspekty teoretyczne i empiryczne. Warszawa : Difin, 2014
  • Baberowski, Jörg : Przestrzenie przemocy. Wydanie I. Warszawa : Instytut Pileckiego, 2022
  • Barlińska, Julia, Szuster, Anna : Cyberprzemoc : o zagrożeniach i szansach na ograniczenie zjawiska wśród adolescentów. – Wydanie 1, dodruk 4. – Warszawa :  Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2021
  • Berendt, Joanna, Orbitowska-Fernandez, Paulina, Sendor, Magdalena : Empatia zmienia nas, szkołę, świat : scenariusze zajęć Porozumienia bez Przemocy dla nauczycieli. Warszawa : Cojanato?, copyright 2019
  • Bernatek, Beata : Mosty zamiast murów : o budowaniu porozumienia. Tarnów : Fundacja Alegoria, 2021
  • Cyberbezpieczeństwo dzieci i młodzieży : realny i wirtualny problem polityki bezpieczeństwa / redakcja naukowa Marek Górka. Warszawa : Difin, 2017
  • Cyfrowe dzieci : zjawisko, uwarunkowania, kluczowe problemy / koncepcja: Mariusz Z. Jędrzejko, Agnieszka Saracen, Adam Szwedzik ; redakcja naukowa: Sylwester Bębas, Mariusz Z. Jędrzejko, Kaja Kasprzak, Adam Szwedzik, Agnieszka Taper ; [tłumaczenie: Angelika Konieczna]. Warszawa : Oficyna Wydawnicza ASPRA J-R ; Milanówek : Oficyna Wydawnicza von Velke, 2017
  • Dąbrowska, Marta : Grooming : wybrane aspekty prawnokarne i kryminologiczne. Warszawa : Biuro Rzecznika Praw Dziecka, 2018
  • Dodziuk, Anna, Spaczyńska, Ewa : Rodzina alkoholowa : jak lepiej ją rozumieć : tajniki pracy socjalnej. Cz. 1. – Wydanie pierwsze. – Warszawa : Difin, 2020
  • Dyjakon, Dorota : Diagnoza i psychoterapia sprawców przemocy domowej : bezpieczeństwo i zmiana. Warszawa : Difin, 2014
  • Dyjakon, Dorota : Przemoc domowa : czy można wybaczyć i być razem? Warszawa : Difin, 2016
  • Friel, Linda D.. Friel, John C. : Jak uwolnić się od ciężaru dysfunkcyjnej rodziny : wsparcie dla dorosłych dzieci z trudnych domów. – Wydanie I. – Łódź : Feeria Wydawnictwo, 2021
  • Golus, Anna : Dzieciństwo w cieniu rózgi : historia i oblicza przemocy wobec dzieci. Gliwice : Wydawnictwo Helion, 2019
  • Hirigoyen, Marie-France : Molestowanie moralne : perwersyjna przemoc w życiu codziennym. – Wydanie III. – Poznań : W drodze, 2020
  • Jadczak-Szumiło, Teresa, Wrona, Grzegorz : Dziecko pod opieką grupy roboczej : diagnoza i opracowanie planu pomocy : poradnik praktyczny. Kraków : Centrum Szkolenia Kadr i Samorządów Suprema Lex, copyright 2018
  • Jak rozpoznać dziecko krzywdzone? : poradnik dla osób pracujących z dziećmi i młodzieżą / autorzy: Beata Ciejka [i 10 pozostałych] ; pod redakcją Anny Grajcarek. – Wydanie II. –  Kraków : Wydawnictwo Fundacji ad vocem im. prof. Marka Hieronima Sycha, 2017
  • Jarosz, Ewa : Przemoc w wychowaniu : między prawnym zakazem a społeczną akceptacją : monitoring Rzecznika Praw Dziecka. Warszawa : Biuro Rzecznika Praw Dziecka, 2015
  • Kardaras, Nicholas : Dzieci ekranu : jak uzależnienie od ekranu przejmuje kontrolę nad naszymi dziećmi – i jak wyrwać je z transu. – Wydanie I. – Warszawa : CeDeWu, 2018
  • Kozak, Stanisław : Patologia cyfrowego dzieciństwa i młodości : przyczyny, skutki, zapobieganie w rodzinach i w szkołach. Warszawa : Difin, 2014
  • Krasiejko, Izabela : Rodzina z dziećmi : rodzina dysfunkcyjna : pedagogika, praca socjalna, terapia. – Wydanie pierwsze. – Warszawa : Difin, 2019
  • Kudyba, Karolina : Cyberprzestępstwa seksualne na szkodę małoletniego w polskim i amerykańskim porządku prawnym. Warszawa : Biuro Rzecznika Praw Dziecka, 2015
  • Michalska, Katarzyna : ABC przeciwdziałania przemocy w rodzinie – diagnoza, interwencja, pomoc. Warszawa : Fundacja ETOH : Wydawnictwo Edukacyjne Remedium, 2014
  • Pedagogika i profilaktyka społeczna : nowe wyzwania, konteksty, problemy / redakcja naukowa Mariusz Z. Jędrzejko, Adam Szwedzik. Milanówek : Centrum Profilaktyki Społecznej – Oficyna Wydawnicza von Velke ; Warszawa : Oficyna Wydawnicza ASPRA (ASPRA-JR F.H.U.), 2018
  • Przemoc i mobbing w szkole, w domu, w miejscu pracy / redakcja naukowa Claire P. Monks, Iain Coyne ; redakcja naukowa polskiego wydania Małgorzata Gamian-Wilk ; tłumaczenie Małgorzata Guzowska. – Wydanie I – 1 dodruk. – Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2020
  • Przemoc rodzinna : aspekty psychologiczne, pedagogiczne i prawne / redakcja naukowa Agnieszka Lewicka-Zelent. Warszawa : Difin, 2017
  • Przemoc w rodzinie : ujęcie interdyscyplinarne / pod redakcją naukową Łukasza Wirkusa i Pawła Kozłowskiego. Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2017
  • Rode, Danuta : Psychologiczne i relacyjne wyznaczniki przemocy domowej : charakterystyka sprawców. Kraków :  Suprema Lex Centrum Szkolenia Kadr i Samorządów, 2018
  • Rosenberg, Marshall B. : Porozumienie bez przemocy : o języku życia. – Wydanie 3 rozszerzone. – Warszawa : Wydawnictwo Czarna Owca, 2016
  • Siejak, Anna : „Kocham. Nie biję”? : przemoc wobec dzieci w dyskursie publicznym. Warszawa : Biuro Rzecznika Praw Dziecka, 2016
  • Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami : charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie / Piotr Plichta, Iwona Jagoszewska, Joanna Gładyszewska-Cylulko, Bernadeta Szczupał, Agnieszka Drzazga, Beata Cytowska. Kraków : Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2017
  • Spitzer, Manfred : Cyfrowa demencja : w jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci. – – Słupsk : Wydawnictwo Dobra Literatura, 2015
  • Taper, Agnieszka E : Twoje dziecko w sieci : przewodnik po cyfrowym świecie dla czasami zdezorientowanych rodziców. – Wydanie pierwsze. – Kraków : Wydawnictwo Literackie, 2021
  • Urban, Bronisław : Agresja młodzieży i odrzucenie rówieśnicze. – Wyd. 1, 1 dodr. -Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2015
  • Wybrane programy resocjalizacyjne w praktyce kuratorów sądowych / redakcja naukowa Łukasz Wirkus. Toruń : Wydawnictwo Adam Marszałek, 2017
  • Zubrzycka, Elżbieta : Po co się złościć? – Wydanie trzecie. – Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2018
  • Zubrzycka, Elżbieta : Słup soli : jak powstrzymać szkolnych dręczycieli. – Wydanie drugie. – Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2017
  • Zubrzycka, Elżbieta : Tajemnice pod lupą : o czym młodzież mówi, a nie powinna : o czym młodzież nie mówi, a powinna. Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, [2018]

ARTYKUŁY Z KSIĄŻEK

  • Barabas, Magdalena : Dzieci uwikłane w przemoc, [w:] Oblicza edukacji przedszkolnej i szkolnej : w 60-lecie pracy zawodowej profesor Sabiny Guz / redakcja naukowa Jolanta Andrzejewska, Barbara Bilewicz-Kuźnia. Lublin :  Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2020. – S. 209-224
  • Hołyst, Brunon : Zapobieganie cybernetycznemu molestowaniu. Rola ofiar i policji, [w:] Hołyst, Brunon : Socjologia kryminalistyczna. T. 2. Warszawa : Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, 2007. – S. 487-500
  • Hołyst, Brunon : Cybernetyczne prześladowanie i molestowanie ofiar oraz typologia stalkingu, [w:] Hołyst, Brunon : Socjologia kryminalistyczna. T. 1. Warszawa : Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, 2007. – S. 1017-1034

ARTYKUŁY Z CZASOPISM

  • Adamczyk, Barbara : Umiejętności nauczyciela-pedagoga w pracy z dzieckiem wykorzystywanym seksualnie. Problemy Opiekuńczo Wychowawcze 2020 nr 9 s. 17-30
  • Bocheńska-Włostowska, Katarzyna : Szkoła bez hejtu. Remedium 2020 nr 4 s. 17-19
  • Czyżewska, Monika : Lokalnie, razem i blisko dziecka – jak postawy obywatelskie pracowników szkoły prowadzą do realizacji globalnych standardów ochrony dzieci. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 2021 nr 7 s. 51-67
  • „Dodaj znajomego” – nie hejtuj! Remedium 2015 nr 2 s. 26-27
  • Fiedorowicz, Ewa : Nauczyciel przedszkola a przemoc w rodzinie – rola nauczyciela. Wychowanie w Przedszkolu 2015 nr 5 s. 34-36
  • Gregorek, Anna : Mindfulness: trening uważności dzieci i młodzieży w profilaktyce cyberprzemocy. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 2018 nr 1 s. 30-38
  • Ippoldt, Lidia : Z hejtem można wygrać : o sposobach reagowania na hejt i mowę nienawiści. Biblioteka w Szkole 2019 nr 10. Dod. „Biblioterapia w szkole” s. 20-21
  • Iwanek, Małgorzata : Grooming profilaktyka i interwencja: jak rozmawiać na ten temat z uczniami? Życie Szkoły 2024 nr 1 s. 29-32
  • Kaca, Przemysław : Nie masz prawa mnie poniżać – @peluję ja: dziecko – odbiorca hejtu. Edukacja Wczesnoszkolna 2019/2020 nr 2 s. 97-106
  • Kałucka-Kokot, Renata : Samotność dzieci krzywdzonych. Remedium 2024 nr 3 s. 24-26
  • Kluczyńska, Sylwia : Jak rozpoznać przemoc wobec dziecka? Remedium 2019 nr 7/8 s. 47-49
  • Kluczyńska, Sylwia : Przeciwdziałanie przemocy wobec dzieci. Remedium 2019 nr 9 s. 28-30
  • Kolek, Agnieszka : Zachowania dyssocjalne młodzieży w przestrzeni internetowej : implikacje pedagogiczne. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 2018 nr 1 s. 47-53
  • Konaszewski, Karol, Prymak, Tomasz : Cyberprzemoc jako zachowanie problemowe pokolenia Y. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 2016 nr 10 s. 31-39
  • Krajewska, Beata : Przemoc domowa wobec ucznia – obowiązki szkoły. Nowa Szkoła 2014 nr 6 s. 23-32
  • Kroker, Natalia : O zagrożeniach w sieci. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 2015 nr 10 s. 33-37
  • Kubala-Kulpińska, Aleksandra : Profilaktyka zagrożeń w cyberprzestrzeni wśród najmłodszych. Życie Szkoły 2017 nr 2 s. 29-32
  • Kubala-Kulpińska, Aleksandra : Uczeń w sytuacji kryzysowej. Życie Szkoły 2021 nr 2-3 s. 46-53
  • Kwiatkowska, Katarzyna : Przemoc wobec dzieci kiedyś i dziś. Remedium 2022 nr 10 s. 28-29
  • Ludorowska, Agnieszka : Kiedy dziecko zgłasza przemoc, jak z nim rozmawiać, aby mu nie zaszkodzić? Życie Szkoły 2022 nr 2-3 s. 16-21
  • Ludorowska, Agnieszka : Przemoc: jak wychwytywać niepokojące oznaki i podejmować odpowiednie działania? Wychowanie w Przedszkolu 2020 nr 8 s. 11-14
  • Łaszczych, Agnieszka : STOP hejtowi. Biblioteka w Szkole 2019 nr 1 s. 36-39
  • Małysz, Zbigniew : Agresywność, agresja, przemoc, bullying i cyberbullying jako problemy opiekuńczo – wychowawcze XXI wieku. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 2018 nr 1 s. 12-20
  • Nowakowski, Krzysztof : Szkodliwość cyberprzemocy w ocenie młodzieży. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 2018 nr 7 s. 44-51
  • Paszkiewicz, Aneta : Hejterzy. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 2014 nr 9 s. 27-33
  • Peter, Tadeusz : Czy dzieci wiedzą czym jest hejt? Nowa Szkoła 2015 nr 4 s. 61-62
  • Płonka, Joanna : Wystarczy jedno kliknięcie – wykorzystywanie seksualne dzieci za pomocą technologii cyfrowych. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 2021 nr 10 s. 41-52
  • Polak-Janik, Ewelina : Profilaktyka cyberzagrożeń w klasach młodszych – propozycje zajęć. Życie Szkoły 2024 nr 4 s. 32-35
  • Polcyn, Sylwia : Cyberzagrożenia dla dzieci i młodzieży. Remedium 2017 nr 9 s. 28-29
  • Polcyn-Matuszewska, Sylwia : Bezpieczeństwo dzieci w sieci. Remedium 2023 nr 2 s. 6-8
  • Prądzyński, Jacek : Hejt i mowa nienawiści. Od źródeł do przeciwdziałania. Poradnik Bibliotekarza 2019 nr 3 s. 4-6
  • Rukat, Marta : Cyberbullying – wciąż aktualne wyzwanie dla współczesnej szkoły. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 2023 nr 5 s. 18-27
  • Rusaczyk, Janusz : Nauczyciel wychowania przedszkolnego w obliczu przemocy domowej. Wychowanie w Przedszkolu 2018 nr 7 s. 32-35
  • Rusaczyk, Janusz : Skutki przemocy w rodzinie dla rozwoju małego dziecka. Remedium 2022 nr 2 s. 4-7
  • Rusaczyk, Janusz : Sposoby postępowania nauczycieli przedszkolnych z problemem przemocy domowej doświadczanej przez dziecko. Remedium 2021 nr 10 s. 28-30
  • Sawiński, Julian Piotr : Jak wyleczyć mowę agresji i ignorancji? Nowa Szkoła 2017 nr 9 s. 9-15
  • Stępień, Monika : Szkolny Dzień Przeciwko Hejtowi – zajęcia o mechanizmach internetowego hejtu. Biblioteka w Szkole 2024 nr 10 s. 38-40
  • Stradomska, Marlena : Przemoc domowa dotykająca dzieci w wieku przedszkolnym: sposoby reagowania, procedury działania, wskazówki do rozmowy z pokrzywdzonym dzieckiem. Wychowanie w Przedszkolu 2023 nr 7 s. 8-13
  • Stradomska, Marlena : Przemoc domowa dotykająca dzieci w wieku wczesnoszkolnym: sposoby reagowania, procedury działania, wskazówki do rozmowy z pokrzywdzonym dzieckiem. Życie Szkoły 2023 nr 7 s. 4-9
  • Szewczyk, Małgorzata : Gdy nauczyciel podejrzewa, ze dziecko jest krzywdzone. Remedium 2023 nr 12 s. 16-19
  • Szymczak, Maja : Przemoc wobec dziecka. Wychowanie w Przedszkolu 2012 nr 7 s. 48-52
  • Teodorczyk, Marcin : „Gimbopatriotyzm”. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. 2015, nr 10, s. 58-60
  • Teodorczyk, Marcin : Hejting jako niechlubny trend w komunikacji rówieśniczej. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 2015 nr 7 s. 60-62
  • Teodorczyk, Marcin : Jak popkultura pomaga przezwyciężyć strach przed innym. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 2015 nr 8 57-59
  • Teodorczyk, Marcin : Utracona niewinność : podsumowanie młodzieżowych zjawisk i trendów w 2015 roku. Cz. 1, Relacje społeczne. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. 2016 nr 1 s. 60-62
  • Wiankowska, Agnieszka : Jak rozmawiać z rodzicami na temat kar fizycznych? Wychowanie w Przedszkolu 2023 nr 5 s. 34-37
  • Zając, Dorota : Patostreaming: niebezpieczne treści w internecie. Życie Szkoły 2024 nr 2 s. 4-9

FILMY EDUKACYJNE

  • Bullying : przemoc rówieśnicza w szkole [Film] / reżyseria, zdjęcia Marcin Wołkowicz. [Piaseczno] : Multieducatio.pl, 2018
  • Hejt : przemoc w internecie [Film] / reżyseria, zdjęcia Marcin Wołkowicz. [Piaseczno] : Multieducatio.pl, 2018
  • Postawy wobec przemocy rówieśniczej [Film] / reżyseria, zdjęcia Marcin Wołkowicz. [Piaseczno] : Multieducatio.pl, 2018

Oprac. A. Wesołowska

Polityka cookies i prywatności

Strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celu niezbędnym do prawidłowego działania serwisu, dostosowania strony do indywidualnych preferencji użytkownika oraz statystyk. Wyłączenie zapisywania plików cookies jest możliwe w ustawieniach każdej przeglądarki internetowej, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Jeżeli nie wyrażasz zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies należy opuścić stronę.

Zaznacz cookies, które akceptujesz:
Return