Kierunki polityki oświatowej na rok szkolny 2022/2023
Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023
- Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.
- Wspomaganie wychowawczej roli rodziny przez właściwą organizację i realizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie. Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.
- Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy, m.in. przez umożliwienie uczenia się języka łacińskiego już od szkoły podstawowej.
- Doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy, w szczególności z Ukrainy, adekwatnie do zaistniałych potrzeb oraz kompetencji nauczycieli nowych przedmiotów wprowadzonych do podstawy programowej.
- Wspomaganie kształcenia w szkołach ponadpodstawowych w związku z nową formułą egzaminu maturalnego od roku 2023.
- Doskonalenie systemu kształcenia zawodowego we współpracy z pracodawcami – wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030.
- Rozwijanie umiejętności metodycznych nauczycieli w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych. Wsparcie edukacji informatycznej i medialnej, w szczególności kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie i mediach społecznościowych.
- Wsparcie nauczycieli i innych członków społeczności szkolnych w rozwijaniu umiejętności podstawowych i przekrojowych uczniów, w szczególności z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach programu „Laboratoria przyszłości”.
- Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych.
Harmonogram działań wspomagających dla nauczycieli w roku szkolnym 2023/2024
Lp | Tematyka/odbiorcy | Termin | Prowadzący |
1. | Zwiedzanie Izby pamięci Hugona Kołłątaja w ZPO nr 1 w Mławie. Spotkanie z przedstawicielami Grupy Rekonstrukcji Historycznej Ludności Cywilnej w Mławie. Spotkanie sieci nauczyceli bibliotekarzy powiatu mławskiego | Październik 2023 | A.Mierzwa,D. Tadrzyńska |
2. | Segreguję nie próżnuje i W zdrowym ciele zdrowy duch– zajęcia edukacyjne z wykorzystaniem Magicznego dywanu i stołu interaktywnego dla przedszkolaków oraz uczniów klas 1-3 | Wg zgłoszeń | A.Mierzwa |
3. | „Dbam o zdrowie-pomagam sobie”- konkurs plastyczny na plakat promujący zdrowy styl życia | II semestr | B.Pawłowska, A.Mierzwa |
4. | „Bajki Europy dla pokoleń”– zajęcia edukacyjne | Wg zgłoszeń | A.Mierzwa |
5. | „Na zdrowie”- zajęcia edukacyjne z wykorzystaniem teatrzyku kamishibai oraz magicznego dywanu i stołu multimedialnego | Wg zgłoszeń | A.Mierzwa |
6. | „Podróże z książką- wycieczki palcem po mapie”– zajęcia edukacyjne | Wg zgłoszeń | A.Mierzwa,A.Wesołowska |
7. | „Wojenna historia Mławy”– kontynuacja cyklu lekcji dla uczniów szkół ponadpodstawowych | Wg zgłoszeń | A.Mierzwa |
8. | „Wzmocnienie poczucia wartości u dziecka”– szkolenieSpotkanie sieci nauczycieli bibliotekarzy powiatu mławskiego | I semestr | A.Mierzwa, E. Śliwińska (PODN Mława) |
9. | Warsztaty z cyklu „Kreatywny nauczyciel, kreatywny uczeń” | Wg zgłoszeń | Pracownicy |
10. | Zajęcia integrujące dzieci z Polski i Ukrainy | Cały rok | Pracownicy |
11. | Rozstrzygnięcie konkursu „Dbam o zdrowie-pomagam sobie” | Kwiecień 2024 | A.Mierzwa, B.Pawłowska |
12. | Organizacja akcji „Jak nie czytam, jak czytam” jako przykład promocji czytelnictwa.Spotkanie sieci nauczycieli bibliotekarzy powiatu mławskiego | Czerwiec 2024 | A.Mierzwa |
Pracownicy biblioteki prowadzą zajęcia edukacyjne dla uczniów na zamówienie nauczycieli szkół wszystkich szczebli nauczania.
Proponowane są następujące tematy zajęć:
- Biblioteka przyjazna dziecku – popularyzacja czytelnictwa,
- Organizacja i działalność biblioteki pedagogicznej,
- Kreatywny nauczyciel, kreatywny uczeń – warsztaty plastyczne,
- Wyszukiwanie informacji w elektronicznych katalogach bibliotecznych,
- Zajęcia edukacyjne z wykorzystaniem teatrzyku kamishibai i teatrzyku „cieni”,
- Księgozbiór regionalny w pracy biblioteki,
- Internet jako źródło wiedzy dla ucznia,
- Katalog Integro- zasady przeglądania bazy zbiorów bibliotecznych, rezerwacja i zamawianie książek,
- Strona internetowa biblioteki pedagogicznej jako instrument rozwoju zainteresowań czytelniczych młodzieży.
- Zajęcia z elementami biblioterapii: świat moich wartości, tworzymy grupę i in.
- Nomofobia- uzależnienia od smartfona
- Uczucia- co to takiego?
- Zajęcia z cyklu „ Interaktywna biblioteka w praktyce” z wykorzystaniem sprzętu pozyskanego z BOM: Magiczny dywan, stół multimedialny, mata kodująca, roboty PHoton, seria książek interaktywnych „Czytaj z Albikiem” i in.
Terminy oraz tematykę zajęć prosimy uzgadniać telefonicznie lub bezpośrednio w bibliotece.
Czekamy na własne propozycje nauczycieli.